Meiden van Altena en Almkerk in actie tijdens het EK

Altena en Almkerk leverden een bijdrage aan het EK Vrouwenvoetbal dat tot 6 augustus duurt. Na een goede generale tijdens de oefenwedstrijd Nederland- Wales werden de meiden van MO15 door de toernooiorganisatie gevraagd om op 17 juli het immens grote toernooilogo op de middencirkel aan televisiekijkend Europa te tonen bij de wedstrijd Duitsland-Zweden.

Twintig meiden waren nodig om het enorme doek omhoog te houden en dat is een behoorlijk aantal in vakantietijd. Via bevriende connecties zegden ook vijf meiden van GRC ’14 en Sparta ’30 hun medewerking toe en konden Peter van Dalen en Erik de Bok zich keurig op tijd (vier uur voor aanvang van de wedstrijd) met het vereiste aantal speelsters bij het Rat Verlegh-stadion in Breda.

Al snel werd duidelijk dat de regels ten opzichte van de vriendschappelijke wedstrijd strenger waren en dat had alles te maken met de UEFA. Ouders die voor het vervoer hadden gezorgd werden vriendelijk bedankt, maar mochten, ondanks de toegangskaarten, pas om 19.15 uur naar binnen. De ouders doodden de tijd in het restaurant van een landelijk bekende grootgrutter en de meiden konden aan de bak voor de generale repetitie. Opkomen, uitrollen, haringen plaatsen, haringen verwijderen, optillen, wapperen, strak trekken, inrollen en op de goede manier weglopen. Ze maakten het mee en zagen daarna dat het als favoriet gestarte Duitsland zich stuk liep op de hechte verdediging van Zweden.

Dat de meiden dit mochten meemaken heeft alles te maken met Talitha van Dalen. Zij stuurde een nette mail naar de KNVB, die hen vervolgens uitnodigde voor de interland Nederland-Wales. Daar presteerden ze zo goed, dat ze op 12 juli weer een uitnodiging kregen. Nu voor het EK Vrouwenvoetbal.