Nieuwsartikel-afbeelding

Adoptie jeugdploegen door 1e elftal – Deel 2

Op de valreep van de start van het nieuwe seizoen, nog een laatste terugblik op het afgelopen seizoen. Dat was namelijk ook het 2e seizoen van de ‘adoptie-samenwerking’ tussen het 1e elftal en de jeugd. Hoe zit dat ook alweer in elkaar: in samenwerking tussen de jeugdcommissie en het 1e elftal, is het initiatief ontplooit om spelers van het 1e elftal een jeugdploeg te laten adopteren. Twee spelers van het 1e zijn dan gedurende 1 week nauw betrokken bij die betreffende jeugdploeg. Zo zullen de trainingen door hun worden geleid en ook op zaterdag zijn ze aanwezig tijdens de wedstrijdbespreking en als coach langs de lijn. Als ‘tegenprestatie’ wordt van de jeugdploegen gevraagd om tijdens een wedstrijd van het 1e elftal massaal aanwezig te zijn om hun ‘trainers’ te supporteren. Op deze manier willen we de interactie en betrokkenheid tussen jeugd en het 1e elftal vergroten. Dit seizoen draaien ook de meidenploegen mee, wat het totaal aantal adoptieploegen op 14 brengt (exclusief de JO7). In het najaar zijn reeds 6 ploegen aan de beurt geweest, waardoor in het voorjaar nog 8 ploegen overbleven.

Voor het eerst in de ‘adoptie-historie’ werd een jeugdploeg niet door spelers overgenomen, maar door de hoofd- en assistent trainer van het 1e elftal! De JO9-1 was in dit geval de gelukkige ploeg. Terwijl hoofdtrainer John Vink op fanatieke wijze de spelers onder handen nam, werd keeper Tim getrakteerd op een pittige training van Edwin de Leeuw. Ze hadden hun huiswerk tot in de puntjes voorbereid, met profielschetsen van iedere speler en een analyse van de aankomende tegenstander. De 2e training werd officieel afgesloten met het uitreiken van een heus diploma, wat uiteraard op enthousiaste wijze door de spelers werd ontvangen.

De 2e adoptie van keeper Robin van Wijk en Rick Boons werd gedaan bij de JO11-3, waarbij Robin en Rick zelfs de moeite namen om de adoptiewedstrijd uit bij VVAC te komen doen. De JO17-2 van trainer Hans Kant werd overgenomen door zelfs 3 spelers: Hans Keller, Pascal Ippel en Bart Dirven toonden hier hun trainerskwaliteiten. Niels Nieuwesteeg en aanvoerder Jelle Strijtveen hebben in het voorjaar zelfs adoptie 2 en 3 gedaan, om er maar voor te zorgen dat iedere ploeg aan de beurt kon komen. Na de JO17-1 (normaliter getraind door 1e elftal speler Thomas Blankers), werd als laatste ook nog de JO9-3 van een adoptietraining voorzien.

Dit seizoen dus voor het eerst ook meidenploegen in het adoptieschema. In het najaar werd dit succesvol gestart bij de MO17 en nu werd hier bij de MO11 een vervolg aan gegeven door de Almkerk-iconen Mark van der Meijden en Erwin Verbruggen. Voor de laatste meidenploeg (MO13) moest er door Sjoerd Boons en Derk Hakkers het nodige geïmproviseerd worden. De training werd namelijk speciaal voor hun deze keer in Almkerk gehouden, terwijl de wedstrijd in Nieuwendijk werd gespeeld. Zowel de MO11 als de MO13 zijn namelijk samenwerkingsverbanden met v.v. Altena.

Als laatste bleek het middenveld-duo Jelle Stalenhoef en Remco den Besten toch wel zeer bedreven om een ploeg met uiteenlopende karakters, op een positieve manier met een leuke training te kunnen vermaken. Ook de JO9-2 van trainer Harm van Wijk werd namelijk getrakteerd op een enthousiaste training en wedstrijdbegeleiding.

Met deze 8 adopties is ook de 2e jaargang succesvol afgesloten, waarbij we van beide kanten veel positieve reacties hebben ontvangen. Nogmaals iedereen bedankt die hier een bijdrage aan heeft gegeven en hopelijk kunnen we er in het nieuwe seizoen weer een vervolg aan geven!

Met vriendelijke groet,

René van Haaften