Meiden ST Almkerk-Altena MO15 dragen vlag bij interland oranjevrouwen

Het was kort dag, want op woensdag 5 juli ontving de leidster van ST Almkerk-Altena MO15 het verzoek van de KNVB of ze er voor kon zorgen dat de meiden van haar team op 8 juli de vlag droegen bij de interland tussen de vrouwen van Nederland en Wales. Een bliksemactie zorgde ervoor dat de vraag binnen een uur positief beantwoord kon worden en zo gebeurde het dat op zaterdag 10 nerveuze meiden de reis naar Rotterdam ondernamen. In één van de mooiste stadions van Nederland (Het Kasteel van Sparta) werden ze rond half twee opgewacht voor een instructie en de generale repetitie.

Of het aan de bijdrage van de meiden lag is lastig te zeggen, maar de oranjevrouwen walsten vanaf het eerste fluitsignaal van de arbiter over Wales heen en sloten voor bijna iedereen met 5-0 de oefencampagne voor het Europees kampioenschap af.

Precies volgens protocol onthulden de meiden op het juiste moment de “Respect-“ en de “UEFA-vlag”. Je zou bijna denken dat de voorbereiding vlekkeloos verliep. Helaas was dat niet zo. Om 15.45 bereikte het alarmsignaal van Peter van Dalen de tribuneklanten uit Almkerk en Nieuwendijk. Benen te lang, heupen te breed en broek te kort. Het zou toch niet waar zijn? Een toegesnelde Sparta-medewerker bracht uitkomst en zo betraden de meiden precies op tijd in KNVB-trainingspakken en een Sparta-broek het heilige gras.

Na het Wilhelmus kwam Sterre er achter dat bondscoach Sarina Wiegman heel vriendelijk was. Sterre wenste Wiegman een fijne wedstrijd en Wiegman deed toen hetzelfde. Sterres dag kon niet meer stuk en dat hebben ze geweten op de Kasteeltribune. Ze kon er niet over uit. Ook Evy was in haar nopjes toen ze na afloop van de wedstrijd een door de oranjevrouwen gesigneerde bal wist te vangen en de moeder van Isabelle merkte op dat multi-tasken zijn voordelen heeft. Ze bekeek de wedstrijd rechtstreeks én via haar telefoon. Ze stond maar liefst 10 keer te juichen voor een doelpunt, zag dubbel zoveel wissels en overtredingen en kreeg daardoor het briljante vermoeden dat ze een 5G-toestel had.

De prestatie van de oranjevrouwen werd op weg naar de auto kernachtig samengevat door Peter van Dalen. “Het is een verademing om te zien dat vrouwen niet piepen na een overtreding. Ze kunnen incasseren en lopen niet te piepen en om gele kaarten te vragen. Lekker hoor.”