Nieuwsartikel-afbeelding

Adoptie jeugdploegen door 1e elftal – deel 3

Op de rand tussen het oude en nieuwe voetbalseizoen, hierbij nog een terugblik op de laatste 5 adopties van het afgelopen seizoen.

Na al weer 2 succesvolle jaren, is ook dit seizoen in samenwerking tussen de jeugdcommissie en het 1e elftal, het initiatief ontplooit om spelers van het 1e elftal een jeugdploeg te laten adopteren. Twee spelers van het 1e zijn dan gedurende 1 week nauw betrokken bij de betreffende jeugdploeg, uiteraard geheel op vrijwillige basis. Zo zullen de trainingen door hun worden geleid en ook op zaterdag zijn ze aanwezig tijdens de wedstrijdbespreking en als coach langs de lijn. Als ‘tegenprestatie’ wordt van de jeugdploegen gevraagd om tijdens een wedstrijd van het 1e elftal massaal aanwezig te zijn om ‘hun trainers’ te supporteren. Op deze manier willen we de interactie en betrokkenheid tussen jeugd en het 1e elftal vergroten. Dit jaar zullen op deze manier 14 jeugdploegen geadopteerd worden (inclusief de combinatie- en meidenploegen, maar exclusief de JO7).

Ondanks dat in de laatste fase van de competitie de focus bij Almkerk 1 volledig op de titel was gericht, werd er door de spelers toch tijd vrij gemaakt om alle jeugdploegen aan het adoptieprogramma te laten deelnemen. Fantastisch natuurlijk, complimenten hiervoor!!

Jelle Strijtveen (2e adoptie alweer) en keeper Maikel Korebrits verzorgden midden in de meivakantie voor de MO15 een leuke adoptieweek. Wellicht werd hier al wel de basis gelegd voor het latere kampioenschap van deze meidenploeg. De kampioenskoorts kon in elk geval samen gedeeld worden. Tijdens een fel partijtje waarbij beide mannen actief deelnamen, ging men in elk geval vol gas.

Ook onze oudste meidenploeg de MO17 had geluk met 2 ‘mooi-boys’: Rick Boons en Olaf Slob. Vaste trainer Gaby de Bont was in elk geval aangenaam verrast met de opvallend fanatieke inzet die de meiden tijdens de training lieten zien. Of er een verband bestaat tussen het verlies van de adoptiewedstrijd en het vertrek van beide spelers is niet bekend…..

Nog 2 kanjers die ook een 2e adoptie hebben gedraaid: Erwin Verbruggen en Willem Schelle. Zij ontfermden zich over de JO10, waarbij de rol van Willem als ‘mental coach’ mooi was om te zien. Bij wijze van uitzondering werd hier eerste de adoptiewedstrijd gespeeld, waarna tijdens de trainingen de focus werd gelegd op verbeterpunten.

Ook de snelle spitsen Niels Nieuwesteeg en Jurre van Laarhoven gingen dit seizoen voor een 2e adoptie. Zij werden gekoppeld aan de jongens van de JO11-2. Ook hier enthousiaste reacties van de jeugdspelers, doel dus bereikt. Good-old Hans Keller nam dit seizoen niet alleen afscheid als speler van het 1e, maar hij had ook de eer om dit seizoen het adoptieprogramma af te sluiten. Hij kon zijn ervaring over brengen op de meiden van de MO13. Zijn actieve carrière sloot hij af met een kampioenschap, helaas werd de adoptiewedstrijd met een nederlaag beëindigd.

Ik wil hierbij nogmaals alle spelers van Almkerk 1 bedanken voor hun inzet en medewerking! Hopelijk kan ik ook volgend seizoen weer een beroep op jullie doen. Tevens voor iedereen een prettige vakantie en tot volgend seizoen!

René van Haaften
Trainer v.v. Almkerk JO11-1