Adoptie jeugdploegen door 1e elftal – deel 1.

Na al weer 3 succesvolle jaren, is ook dit seizoen in samenwerking tussen de jeugdcommissie en het 1e elftal, het initiatief ontplooit om spelers van het 1e elftal een jeugdploeg te laten adopteren. Twee spelers van het 1e zijn dan gedurende 1 week nauw betrokken bij de betreffende jeugdploeg, uiteraard geheel op vrijwillige basis. Zo zullen de trainingen door hun worden geleid en ook op zaterdag zijn ze aanwezig tijdens de wedstrijdbespreking en als coach langs de lijn. Als ‘tegenprestatie’ wordt van de jeugdploegen gevraagd om tijdens een wedstrijd van het 1e elftal massaal aanwezig te zijn om ‘hun trainers’ te supporteren. Op deze manier willen we de interactie en betrokkenheid tussen jeugd en het 1e elftal vergroten. Dit jaar zullen op deze manier 13 jeugdploegen geadopteerd worden (inclusief de combinatie- en meidenploegen, maar exclusief de JO7).

Begin november werd het adoptieprogramma afgetrapt door Bart Dirven en Derk Hakkers die gekoppeld waren aan de JO8-1. Het werd een ‘stormachtige’ training, omdat juist tijdens de adoptietraining Almkerk werd geteisterd door de eerste najaarsstorm inclusief de nodige regen. De pupillen van Corné, Henry en Charles waren echter dusdanig onder de indruk dat de weersomstandigheden geen invloed hadden op het plezier. Bij de belofte dat ze getraind zouden worden door de beste voetballers van Almkerk, hadden ze echter wel wat twijfels. Thomas Blankers stond toch als speler van het jaar voorop de presentatiegids……?

Diezelfde Thomas Blankers stond samen met Yessie Gire ingepland bij het combinatieteam van de JO13-1. Speciaal voor de adoptie werd er dus door Thomas en Yessie afgereisd naar Nieuwendijk. Daar bleek Yessie toch wel over een verborgen trainers-talent te beschikken! Samen met Thomas als JO19-trainer dus een mooie combinatie. Met allerlei leuke oefeningen werden de jongens onder handen genomen. Op zaterdag stond de derby tegen GRC’14 op het programma, helaas eindigde de adoptiewedstrijd in een nipte 1-2 nederlaag.

Een ander Altena-combinatieteam, namelijk de JO15-1 werd dit jaar gekoppeld aan Jelle Strijtveen en goalie Maikel Korebrits. Normaal wordt deze ploeg al gecoacht door 1e elftal-speler Remon Hofstede. Deze keer hebben de jongens dus een keeper en een centrale verdediger voor de groep. De avond voor de 1e training stond er nog een oefenwedstrijd voor de JO15-1 op het programma, dus daar werd uiteraard nog rekening mee gehouden. Met zijn achtergrond bij NAC Breda, maakte Maikel toch wel extra indruk voor deze groep. Zeker voor Jitte de Vries, die speciaal hiervoor zijn NAC-shirt had aangedaan. Zeker ook vanuit Nieuwendijk positieve feedback gehad voor het adoptieprogramma.

Speciaal voor de talentvolle groep van de JO19-1 werd de adoptie verzorgd door hoofdtrainer Robert Roest en assistent-trainer Casper Nieuwenhuizen. Helaas bleek het voor Robert lastig om al om 18.15 in Almkerk te zijn, maar het enthousiasme was er niet minder om. Door een wedstrijd van de O23 deze keer een andere volgorde: er werd begonnen met de donderdag-training. Gevolgd door de wedstrijd op zaterdag en tenslotte een evaluatie tijdens de volgende dinsdag-training. Robert en Casper hebben in elk geval een indruk gekregen van het talent wat hopelijk de komende jaren z’n opwachting in de hoofdmacht kan maken.

De middenveld-maatjes Jelle Stalenhoef en Remco den Besten kreeg de leuke spelersgroep van de JO11-1 onder hun hoede. Gaaf om te zien dat de spelers echt onder de indruk zijn en nog fanatieker dan normaal hun best doen tijdens de trainingen. Uitdaging voor Jelle en Remco was om de ploeg naast leuk voetbal, ook wat winnaarsmentaliteit bij te brengen. Tijdens de wedstrijd op zaterdag kwam het er allemaal uit: de jongens speelde de beste helft van het seizoen en sloten de wedstrijd overtuigend af met een 11-3 overwinning. Volgens Jelle en Remco was hun hand al duidelijk zichtbaar……

Speciaal voor de adoptie kwam het samenwerkingsteam MO17-1 deze keer in Almkerk trainen. Daar stond het gevarieerde duo Erwin Verbruggen en Maba Jarbou op hun te wachten. Met zijn achtergrond als fysiotherapeut, had Erwin wel wat leuke oefeningen voor de core-stability voor de meiden uitgewerkt. Ondanks de koude omstandigheden had ook Maba het tijdens zijn 1e adoptie prima naar zijn zin. De adoptiewedstrijd was een ware topper tegen GJS die eindigde in een spannende 2-2.

Ook bij de laatste adoptie van deze serie een debutant: Steven Molenschot kon zich uitleven op de JO9-1. Gelukkig ook in het bijzijn van Niels Nieuwesteeg, die ondertussen al vele adoptie-ervaring heeft opgedaan. Vol overgave werd deze groep onder handen genomen. Bij gebrek aan een vaste keeper, had Steven tijdens de afwerk-oefeningen deze plaats verdienstelijk ingenomen. Het feit dat Niels en Steven de ploeg van hun assistent-trainer Casper mochten overnemen leverde natuurlijk wel wat extra druk op, maar volgens de kinderen zijn hier glansrijk in geslaagd.

Als extraatje tijdens deze adoptie-editie sloot Maikel Korebrits aan bij de keeperstraining voor de pupillen. Normaal al getraind door oud 1e elftal-keeper Jacco Pellekaan, kregen de jongens deze keer nog eens uitleg over de vele kneepjes van het keepersvak. Met veel enthousiasme wist Maikel deze groep goed op scherp te zetten. Wellicht nog wel een keer voor herhaling vatbaar?

Alle betrokkenen en met name natuurlijk de spelers van Almkerk 1, weer bedankt voor jullie medewerking! In maart/april volgend jaar gaan we verder met deel 2, waarbij de overige 6 jeugdploegen aan de beurt zullen komen.

René van Haaften

Namens de jeugdcommissie