DAVE EN INGE VAN DER WESTEN OPENEN OP 1 APRIL FAMILIEBRASSERIE DE LAEGT.

‘Plekje met potentie in de polder’

Van der Westen ‘knalt door’ in coronatijd met opening Brasserie De Laegt

Dave en Inge van der Westen openen op 1 april familiebrasserie De Laegt. FOTO JAN NOORLANDT

Ruim een jaar na de opening van hun succesvolle lunchroom ‘Van Alles Wat’ zijn Dave en Inge van der Westen eigenaar van de eveneens in Almkerk gelegen Brasserie De Laegt. Het klinkt als een sprookje in coronatijd.

Nu volgt de vervolgstap. Op 1 april openen Dave en Inge de kindervriendelijke familiebrasserie De Laegt.

Lunchroom

Halverwege december kon Van der Westen de aankoop van hun tweede vestiging naar buiten brengen. Vanaf dat moment zijn zij eigenaar van het voormalige Le Grand Jardin, dat vanaf nu als Brasserie De Laegt het levenslicht ziet. ,,Ik vond het in de zomer al tijd worden om eens verder om mij heen te kijken. Onze lunchroom loopt goed. Wij hebben prima mensen om ons heen en dat betekent voor mij dat ik mijn handen wat meer vrij heb. De binnenruimte en het terras bij ‘Van Alles Wat’ heeft zijn beperkingen. Wij hebben inmiddels wel de openingstijden verruimd.”

Er is vanuit de lunchroom stevig ingezet op het takeaway-gebeuren. ,,Dat zal straks als we naar het nieuwe normaal gaan minder worden. Er valt op dat gebied veel concurrentie weg. Ik ben er over gaan nadenken en ben eens bij mijn buurman van Le Grand Jardin, een kleine kilometer verderop, gaan praten. Het bouwen aan een uitdaging zit in me. Kennelijk kwam ik op het juiste moment bij Le Grand Jardin, in de volksmond meer bekend als De Theetuin. Na een maand zijn de handtekeningen gezet.” Van der Westen vervolgt: ,,Ik begrijp heel goed dat in Almkerk de wenkbrauwen werden gefronst. Toch is iedereen in het dorp super enthousiast. Men ziet de potentie van het plekje in de polder.”

De formule van de 4000 vierkante meter grote Brasserie De Laegt – op termijn kan het terrein nog verder worden uitgebreid – lijkt naadloos bij de regio te passen. De accommodatie is gericht op gezinnen met kinderen. Er komt een kinderboerderij, een speeltuin en een nieuw aangebouwde binnenspeelruimte voor de kids, waar ze onder begeleiding kunnen spelen. Een locatie ook voor familie- en kinderfeesten. De eerste feesten zijn al geboekt. De keuken is vooral bourgondisch getint. ,,Geen culinaire hoogstandjes. Gewoon een goede hap eten met de kwaliteit die men nu al van ons gewend is.”

Life cooking

In navolging van ‘Van Alles Wat’ is gekozen voor een vorm van life cooking. Een deels open keukenstructuur dus voor het restaurant inclusief serre, waar honderd gasten kunnen plaatsnemen. Zodra het weer het toelaat, kan gebruik gemaakt worden van het enorme terras aan de vijver. Daar is niet direct een maximum aan het aantal zitplaatsen, dat de honderd ruim overstijgt. ,,Wij hebben er verschrikkelijk veel zin in. Voor een dergelijke opzet moet een plaats zijn in Altena. Iets vergelijkbaars is er nog niet”, weet Van der Westen. Aan medewerkers straks geen gebrek. ,,De sollicitaties lopen al vanzelf binnen.” Er is bij Brasserie De Laegt, dat de naam ontleent aan het laaggelegen land aan de N322 bij Almkerk, ruime parkeergelegenheid voor zeventig auto’s.

Bron: WOUT PLUIJMERT / AD 2-2-2021