ALMKERK NEEMT PUNT MEE UIT DOETINCHEM

In de eerste competitiewedstrijd van het seizoen 2022-2023 mocht Almkerk het in Doetinchem opnemen tegen DZC’68.

De thuisvereniging speelde afgelopen seizoen nacompetitie voor promotie naar de vierde divisie. De gang naar boven werd uiteindelijk niet bewerkstelligd. Getuige de diverse nieuwe aanwinsten (waaronder afkomstig van profclubs) kunnen we DZC’68 ook dit jaar weer rekenen tot de kanshebbers voor een top3-klassering.

Almkerk speelde zichzelf vorig seizoen, na lang op de laatste plaats te hebben gestaan, knap in veilige haven en is dus ook dit jaar eersteklasser.

Logisch dat DZC’68 voorafgaand aan de wedstrijd als favoriet werd gezien voor de overwinning.

Op het werkelijk schitterende sportpark (nieuwe kantine, 8 velden) brandde de wedstrijd direct los. Binnen 10 seconden werd de toon gezet door een bikkelharde overtreding op Corne van Rosmalen. Het leverde de centrale verdediger van de thuisvereniging een gele kaart op.

De hieropvolgende vrije trap van Almkerk werd weggewerkt door DZC’68. De aansluitende counter was messcherp en enkele tellen later stond er een 1-0 tussenstand op het scorebord. Gelukkig voor Almkerk waren er nog 88 minuten (plus blessuretijd!) te spelen.

Zonder tot grote kansen te komen waren de fysiek spelende Doetinchemmers de eerste helft de bovenliggende partij. Almkerk kreeg enkele vrije trappen en corners, maar ook daar kwam geen gevaar uit zodat de rust werd bereikt met een 1-0 tussenstand.

In de tweede helft volgde een duidelijk ander type spelbeeld. Almkerk werd sterker en sterker. De technisch staf van DZC’68 voelde zich genoodzaakt te wisselen. Bij één van deze wissels gebeurde een merkwaardig incident. De gewisselde speler liep al scheldend het veld af en ontving van de meer dan uitstekend leidende (ja dat mag ook wel eens gezegd worden) scheidsrechter een rode kaart. Desondanks kwam er voor deze gewisselde speler een verse kracht in het veld en bleef de wedstrijd 11 tegen 11. Of dit volgens de spelregels de juiste van gang zaken is, wie het weet mag het zeggen..

Terug naar de wedstrijd. Halverwege de tweede helft rijgt Almkerk de kansen aaneen. Het dichtst bij een doelpunt is Jonathan van Eerd. De spits schiet eerst een bal tegen de binnenkant van de paal en enkele minuten later gaat zijn kopbal net naast. Ook Steven Molenschot krijgt een goede kans, zijn schot gaat over.

Een uitstekend spelend en hardwerkend Almkerk lijkt zichzelf niet te belonen. Aan het eind van de reguliere speeltijd, met nog altijd een tussenstand van 1-0, komt de bal voor de ingevallen Areano van Seeters. Areano wordt overduidelijk op onreglementaire wijze gestuit. De leidsman kan niet anders doen dan naar de stip wijzen. Aanvoerder Jelle Stalenhoef schiet onberispelijk (zie video hieronder) binnen, 1-1.

Vrijwel direct erna is het einde wedstrijd. Almkerk neemt een verdiend punt uit de Achterhoek.

Voor de statistieken: naast de genoemde gele en rode kaart heeft DZC’68 in de rest van de wedstrijd nog 4 gele kaarten ontvangen. Bij Almkerk waren er gele kaarten voor Jelle Stalenhoef en Corne van Rosmalen.