BELANGRIJKE DRIEPUNTER ALMKERK TEGEN SVW (1-0)

Deze zaterdag stond voor Almkerk een thuiswedstrijd tegen regiogenoot SVW op het programma. Vooraf was het belang van de wedstrijd duidelijk: de winnaar zou terechtkomen in de middenmoot, de verliezende ploeg in de degradatiezone.

Bij Almkerk startten zowel Steven Molenschot als Dylan den Exter. Beide mannen waren vorige week geblesseerd uitgevallen maar waren deze zaterdag weer fit genoeg bevonden om aan de wedstrijd te beginnen.

De thuisploeg begon furieus aan de wedstrijd. Binnen twintig seconden zette Steven Molenschot via een prima pass Niels Nieuwesteeg alleen voor de keeper. Hij wachtte te lang met afronden en de kans op een extreem vroege voorsprong ging daarmee verloren. Een paar minuten later kwam die voorsprong er alsnog. Linksbuiten Jenner Koek ging langs zijn tegenstander en zijn voorzet bereikte Niels Nieuwesteeg bij de tweede paal. Met een kopbal zette Niels Almkerk op voorspong, 1-0.

Met deze vroege voorsprong op zak bleef Almkerk dicteren. In het eerste half uur van de wedstrijd speelde Almkerk goed voetbal en had de score uitgebouwd kunnen (moeten) worden. In dit tijdsbestek werden minimaal zes 100%-kansen gecreëerd. Deze kansen leverden echter geen grotere voorsprong op. Spits Jonathan van Eerd, al het hele seizoen van grote waarde, had vandaag zijn vizier niet op scherp staan. Het dominante Almkerk liet SVW dus in leven.

In het laatste kwartier voor rust liet SVW zich iets vaker zien zonder tot kansen te komen. Uit het niets raakten de bezoekers in de laatste minuut voor rust de lat. In plaats van te gaan rusten met een zeer ruime voorsprong viel bijna de (onverdiende) gelijkmaker. Almkerk was hiermee gewaarschuwd dat de wedstrijd nog niet was gespeeld!

Met een ruststand van 1-0 werd de thee genuttigd.

Het eerste kwartier van de tweede helft was Almkerk voetballend weer de bovenliggende partij. Ondanks enkele mogelijkheden werd de voorsprong niet vergroot.

Met het inbrengen van routinier Christian Perrier begon SVW in het laatste kwart van de wedstrijd nog vaker dan voorheen de lange bal te spelen. Almkerk had het hier moeilijk mee. De wedstrijd werd gelijkwaardiger. De voetballende overmacht van Almkerk werd ingeruild voor “vechtvoetbal” en “overleven”.

Almkerk was nagenoeg de hele wedstrijd de bovenliggende partij maar heeft nagelaten de wedstrijd voortijdig te beslissen. Zes minuten voor tijd lijkt de ploeg hiervoor de rekening gepresenteerd te krijgen. Dylan den Exter verhindert een SVW-aanvaller in kansrijke positie om te scoren door een overtreding te begaan. Het oordeel van de scheidsrechter: een penalty voor SVW.

Met een fantastische redding stopt keeper Dennis van Duin de elfmeter-trap en stelt hiermee de driepunter veilig.

Met een overwinning van zowel het eerste als tweede elftal (2-1 tegen VVGZ) volgde een mooie feestavond in de kantine om de succesvolle zaterdag op gepaste wijze af te sluiten.