GECONTROLEERDE WINST VOOR ALMKERK

De mannen van het eerste elftal namen het deze zaterdag op tegen Sliedrecht. De wedstrijd werd gespeeld in het baggerdorp, een uitwedstrijd voor Almkerk derhalve.

Over Sliedrecht:
Sliedrecht heeft na een slechte seizoenstart de weg omhoog weer gevonden. In hun twee laatste wedstrijden werden vier punten geïncasseerd en kregen zij geen doelpunt tegen. Een nadere tactische analyse laat zien dat Sliedrecht haar speelstijl heeft aangepast. Waar eerder in het seizoen werd gespeeld in een 4-3-3-formatie wordt er de laatste tijd gekozen voor een versterkte defensie. Hierbij spelen zij met minimaal 5 (vaak 6) echte verdedigers waarbij zij gokken op de lange bal richting hun 2 snelle spitsen.

Gecontroleerd aanvallen:
Almkerk had deze zaterdag de taak om gecontroleerd aan te vallen. De uitploeg zou naar verwachting veelvuldig het balbezit worden gegund. Vanuit dit balbezit moet dan worden geprobeerd kansen te creëren. Hierbij moest in het achterhoofd rekening worden gehouden om niet massaal “volle bak”  aan te vallen en hierbij “in het mes” van Sliedrecht te lopen.

De wedstrijd:
Almkerk startte in haar vertrouwde opstelling, dus met de herstelde Dylan den Exter.

De weerspiegelingen vooraf bleken helemaal waar. Sliedrecht beperkte zich tot verdedigen en Almkerk mocht het spel maken. In de eerste helft leverde dat weliswaar een boeiend schouwspel op, maar kwamen beide teams niet tot grote kansen. Typerend is het feit dat pas halverwege de eerste helft de eerste doelpoging van de wedstrijd plaatsvond. Na een dribbel van Corne van Rosmalen schoot Jonathan van Eerd naast. Iets later produceerde Steven Molenschot een afzwaaier. Grootste mogelijkheid van de eerste helft kwam vlak voor de theepauze op naam van Jonathan van Eerd. In kansrijke positie stuitte de bal te ver van zijn voet en ging de mogelijkheid verloren.

De rust werd bereikt met een 0-0 tussenstand.

De tweede helft gaf een onveranderd spelbeeld te zien. Almkerk aan de bal op zoek naar mogelijkheden en Sliedrecht loerend op de counter. In tegenstelling tot de eerste helft werden de kansen nu groter. Jonathan van Eerd schoot in vrije positie tegen de keeper. De mee naar voren gekomen rechterverdediger Corne van Rosmalen vond eveneens de Sliedrecht-goalie op zijn weg. Aan de andere kant was Almkerk-doelman Dennis van Duin wakker bij twee mogelijkheden voor Sliedrecht. Met nog iets meer dan een kwartier te spelen is de stand dan nog altijd 0-0.

Gouden wissel:
In de 75e minuut komt Dominique Mahu in het veld in de plaats van Jonathan van Eerd. Dit blijkt een gouden wissel. Jelle Stalenhoef geeft met zijn linkerbeen een dieptepass in de 77e minuut richting Dominique Mahu. De sliedrecht-keeper komt ver uit zijn doel maar Dominique is eerder bij de bal. Met een heerlijke lob, vanaf een meter of 40, verdwijnt de bal in het doel. Met één van zijn eerste balcontacten brengt de invaller de stand op 0-1.

Een mooie combinatie tussen Niels Nieuwesteeg en Steven Molenschot levert geen doelpunt op. Hiermee laat Almkerk na om, via een tweede doelpunt, de wedstrijd definitief te beslissen. Desalniettemin is de buit binnen. Het laatste kwartier wordt niets meer weggeven en dus wint Almkerk met 0-1.

Programma:
Volgende week wacht de thuiswedstrijd tegen Duno uit Doorwerth.