GELIJKSPEL ALMKERK TEGEN NIVO SPARTA (1-1)

Voor de wedstrijd tegen Nivo Sparta ontbraken basisspelers Remco den Besten (verblijf buitenland) en Steven Molenschot (ziek). Daarnaast was Niels Nieuwesteeg ziek geweest en begon hij als bankzitter.

De technische staf loste de puzzel op door basisplekken in te ruimen voor Luqman Dawit, Dominique Mahu en Areano van Seters. Behalve het inpassen van drie andere spelers werd ook gekozen voor een enigszins afwijkende speelstijl ten op zichte van eerdere wedstrijden.

Met de iets meer behoudende speelwijze gaf Almkerk niets weg in het eerste half uur. Almkerk controleerde de wedstrijd en kreeg zelf de kansen. De eerste mogelijkheid was voor Areano van Seters die zijn schot met links voorlangs zag gaan. Iets later kwam Dominique Mahu goed voor zijn man en kon van dichtbij met links inschieten. De sluitpost van Nivo Sparta redde bekwaam. Uit de daaropvolgende corner belandde de bal op het hoofd van Jenner Koek. Zijn kopbal had echter onvoldoende vaart om gevaarlijk te worden.

Het is Nivo Sparta dat na een half uur bij het eerste gevaarlijke moment voor het doel van Almkerk wel direct weet te scoren. Een lange crosspass op de rechtsbuiten van Nivo Sparta wordt door geen enkele Almkerker onderschept waarna een balletje breed volgt van de rechtsbuiten op de inlopende spits. Deze weet wel raad met het buitenkansje, 0-1.

Jenner Koek krijgt vrijwel direct na deze tegengoal een schietkans. Zijn poging gaat echter naast en zo wordt de rust bereikt met een achterstand.

Almkerk heeft de eerste helft gecontroleerd gespeeld, heeft zelf een paar kansen gecreëerd, geeft nagenoeg niets weg, maar staat wel met 0-1 achter.

In de tweede heeft de thuisploeg de harde wind mee. Hierdoor wordt (onbewust) iets vaker voor de lange bal gekozen en wordt het spel opportunistischer op zoek naar de gelijkmaker.

Jelle Stalenhoef krijgt direct na rust een mogelijkheid maar deze levert geen doelpunt op. Almkerk probeert het in de verdere tweede helft wel maar weet geen
grote kansen meer te creëren.

Halverwege de tweede helft wordt Niels Nieuwesteeg in de ploeg gebracht in de hoop aanvallend meer gevaar te bewerkstelligen. In de 75e minuut betaalt deze wissel zich uit. Een inworp belandt voor de voeten van Niels. Na een korte dribbel trekt hij de bal vanaf de achterlijn voor op Jonathan van Eerd. Voor een spits van zijn kaliber is het een koud kunstje voor Jonathan om vervolgens overtuigend de gelijkmaker binnen te schieten, 1-1.

Enkele minuten voor tijd ontvangt een speler van Nivo Sparta nog zijn tweede gele kaart en mag met rood naar de kant.

Tot kansen voor de beide goals komt het niet meer en zo eindigt de wedstrijd in 1-1.

Volgende week wacht voor Almkerk de thuiswedstrijd tegen titelkandidaat Scherpenzeel. Scherpenzeel verloor dit seizoen pas één keer. Almkerk kan de steun van het supporterslegioen dan extra goed gebruiken. We hopen volgende week dan ook op een gezellige drukte langs de lijn, tot dan!