ALMKERK SPEELT GELIJK BIJ SVW (2-2)

Almkerk speelde zaterdag de regio-derby tegen SVW. In Gorinchem ontbrak de geschorste Dylan den Exter. Trainer Vincent de Klerk was ziek en daardoor afwezig. Assistent André Hoogink nam de honneurs als hoofdtrainer waar.

Over sportpark Molenburg stond een zeer straffe wind. Almkerk had deze in de eerste helft vol in de rug. Met “windje mee” begonnen de bezoekers furieus. Binnen enkele minuten krijgt Almkerk drie grote kansen. De eerste is voor Dominique Mahu. Hij draait kort weg maar zijn schot met links wordt gekeerd door de SVW-goalie. De tweede kans is een vrije trap op twintig meter van het doel. Jelle Stalenhoef ontfermt zich over de bal en schiet deze vervolgens op de lat. De derde kans is weer een vrije trap. Steven Molenschot schiet deze net over.

Na deze vliegende start van Almkerk gaat de storm enigszins liggen. SVW komt iets beter in de wedstrijd, overigens zonder gevaarlijk te worden.

Na een klein half uur komt Jelle Stalenhoef in een ongelukkige botsing met de SVW-keeper. De aanvoerder verlaat geblesseerd het veld en wordt vervangen door Luqman Dawit.

In het laatste deel van de eerste helft wordt het spel slordiger. Almkerk speelt (te) veel de lange bal en “vergeet” te voetballen. Er is nog één noemenswaardig moment: met een steekpass zet Steven Molenschot zijn teamgenoot Niels Nieuwesteeg vrij voor de keeper. Helaas is zijn balaanname niet goed en gaat de kans verloren.

In de blessuretijd van de eerste helft slaat het noodlot toe. De eerste kans van de gastheren wordt direct omgezet in een doelpunt. Na een inschattingsfout achterin (een te korte kopbal achteruit) komt SVW uit het niets op voorsprong, 1-0.

Nog geen twee minuten later, nog altijd in de blessuretijd van de eerste helft, komt SVW zelfs op 2-0. Dit is ook de ruststand.

Na de thee speelt Almkerk tegen de wind in. Dit dwingt de ploeg om meer de voetballende oplossing te zoeken in plaats van de lange bal te hanteren. Direct na rust volgt een sterke fase van Almkerk. Een schot van Luqman Dawit wordt nog gered door de SVW-keeper. Toch komt Almkerk snel in de tweede helft terug in de wedstrijd. Uit een voorzet van Corne van Rosmalen kopt Jonathan van Eerd knap de aansluitingstreffer binnen, 2-1.

Na een uur spelen ontvangt een speler van de thuisploeg zijn tweede gele kaart. SVW moet dan met tien man verder. Bij Almkerk wordt het gevoel van “het kan nog” aangewakkerd.

Uit één van de vele aanvalsgolven komt dan ook daadwerkelijk de gelijkmaker voort. Een kwartier voor tijd is het Jonathan van Eerd die zijn 2e doelpunt van de middag laat aantekenen, 2-2.

In het laatste kwartier zien zowel de ingevallen Areano van Seters als Jonathan van Eerd allebei een doelpoging over het doel gaan.

Zo eindigt de wedstrijd in een gelijkspel, 2-2.

Almkerk mag tevreden zijn dat het na een ruststand van 2-0 alsnog een gelijkspel uit het vuur sleept, hoewel vooraf wellicht op meer dan een punt was gehoopt.

Volgende week kunnen de blauwwitten weer op jacht naar drie punten, Almkerk speelt dan thuis tegen Achilles’29.