Nieuwsartikel-afbeelding

Bericht van Hoofd Jeugdopleiding Gerard van Helden

Ongeveer 2 jaar terug ben ik begonnen als hoofd opleiding van de jeugd van v.v. Altena en v.v. Almkerk.

In eerste instantie had ik contact met v.v. Almkerk, maar al snel kwam de vraag of ik de gezamenlijke jeugdopleiding Altena/Almkerk voor mijn rekening wilde nemen.

Dat was voor mij geen probleem, alleen werd de klus heel wat groter!

Gelukkig kreeg ik van beide clubs de tijd om mijzelf te verdiepen in het wel en wee van de verenigingen en daarnaast rustig rond te kijken en te inventariseren wat wel of wellicht niet goed ging.

Constateringen

Wat mij vooral opviel in deze 2 jaar is dat er veel andere clubs klagen over de vele spelers die stoppen en er weinig aanwas is.
Gelukkig is dat hier niet het geval, er zijn weinig stoppende spelers en van onderuit is er juist veel aanwas!

Het tweede punt dat naar voren kwam is het feit dat er op trainingsavonden en wedstrijddagen altijd voldoende begeleiding aanwezig is, wat een zeer goede zaak is. Ook de samenwerking met de leeftijdscoördinatoren verloopt prettig en we komen regelmatig samen en hebben eigenlijk bijna wekelijks onderling contact.

Positief gevoel

Voor mij is het heerlijk om mij alleen bezig te kunnen houden met de voetbalzaken en niet met de randzaken. Dit komt door de coördinatoren om mij heen, die dit zeer goed oppakken. Dikke pluim voor jullie!

Inmiddels weet ik mijn tijd ook aardig in te delen om zoveel mogelijk bij beide clubs te kunnen zijn, al valt dit niet altijd mee met twee locaties.

Ik ben in principe aangesteld voor de samenwerkende teams, dus 80% van mijn tijd zal ik bij die teams zichtbaar zijn.

Dat wil uiteraard niet zeggen dat ik de andere teams niet volg of daar geen informatie over krijg.

Maar die teams worden in principe gevolgd door de pupillencoördinatoren van vv Almkerk en vv Altena!

Toekomst

Achter de schermen ben ik mijzelf gaan verdiepen in onze jeugdplannen, deze bleken wat verouderd te zijn. Er is behoefte aan een gezamenlijk nieuw beleidsplan.

Met een aantal personen hebben we de koppen bij elkaar gestoken om te kijken wat het beste bij ons past.

Op moment van schrijven zijn we de laatste puntjes op de i aan het zetten en het plan moet er uiterlijk eind september liggen.

Ook ben ik mij gaan verdiepen in het opzetten van een trainerscursus, omdat mijn streven is om zoveel mogelijk gediplomeerde trainers te hebben wat vervolgens de kwaliteit van de trainingen ten goede zal komen. Dit leeft zeker bij beide clubs, we hebben al 20 aanmeldingen en er volgen er nog meer.

Het zal een cursus van 8 avonden zijn en wordt gegeven door de KNVB.

Op moment van schrijven zijn we ook weer bezig met de teamindelingen en zoals het er nu naar uitziet zullen naar verwachting 12 teams weer samen gaan werken vanuit v.v. Almkerk en v.v. Altena.

Ook bij de teams die niet samenwerken, dus vanaf de teams van onder de 12 leeftijd die nog niet onder de samenwerking vallen ziet het er goed uit. Dus al met al wat mij betreft positieve ontwikkelingen bij beide clubs.

Tot slot

Vanaf deze plaats wil ik iedereen bedanken voor zijn of haar hulp aan mij om mij thuis en welkom te voelen bij beide verenigingen!

Ook een bedankje aan alle coördinatoren/trainers/leiders/scheidsrechters/kantinepersoneel en terreinploegen die het elke week maar weer mogelijk maken dat onze jeugd lekker kan voetballen!

Voor nu wens ik iedereen een fijne vakantie toe en hoop iedereen in augustus of eerder in goede gezondheid weer langs de lijn te zien!