Almkerk 2 – Alblasserdam 2 2-0 (1-0)

Na weken van hard werken en investeren was het vandaag eindelijk zover, de rentree in de eerste klas stond op het programma, na een aantal jaren in de hoofdklas te hebben gebivakkeerd voor het op één na hoogste senioren herenteam van VV Almkerk. Het team dat onder de bezielende leiding van nieuwe coach Erwin Verheij opnieuw in de stijgers is gezet en na een gedegen voorbereiding waarin op elke training 100% inzet werd geëist moest het vandaag gaan gebeuren. Een stralend zonnetje zorgde voor ideale omstandigheden op ons prachtige sportpark en om klokslag half drie werd na het eerste fluitsignaal van, de naar later bleek uitstekende scheidsrechter, waarvan de naam me helaas is ontschoten, het ronde speeltuig voor het eerst in beweging gebracht.
Na wat aftasten in de beginfase werd Almkerk in het vervolg hiervan steeds verder terug gedrongen en in minuut elf van de eerste helft ontstond er voor het eerst een hachelijk moment voor de goal van Almkerk, een lange hoge bal vanaf rechts werd achter de verdediging van Almkerk gelegd en de controle van de boomlange centrumspits van Alblasserdam was uitstekend echter daarna speelde hij de bal net te ver voor zich uit waardoor de jonge doelman van de Blauw/Witten Bouke Steenbekkers, kon ingrijpen, volgens de scheidsrechter, heel Alblasserdam schreeuwde om een strafschop maar tot opluchting van alles en iedereen die VV Almkerk een warm hard toe draagt wees de scheidsrechter naar de hoekvlag waarna Alblasserdam een corner mocht nemen die overigens niks opleverde.
Alblasserdam rook bloed maar de defensie van Almkerk gaf geen krimp en ondanks een veldoverwicht van Alblasserdam wisten ze maar weinig kansen te creëren en als er dan een keertje gevaar dreigde dan stond Bouke steevast op de goede plek om het gevaar te bezweren. Na een half uur voetballen veranderde het spelbeeld enigszins, de storm van Alblasserdam nam af en Almkerk begon steeds meer uit haar schulp te kruipen. Een gedwongen wissel (Pieter Straver verving de geblesseerde Jeroen Plomp) en het feit dat er hoger druk werd gezet, was hier misschien wel mede de oorzaak van. Een minuut of vier voor rust werd er een aanval opgezet over meerdere schijven en na een puike voorzet van de pijlsnelle Johnny Wilhelm was het de ingevallen Pieter Straver die goed voor zijn directe tegenstander was gekropen en hij kopte de bal feilloos tegen de touwen 1-0. Een enorme opsteker zo vlak voor rust, en ondanks dat het op dat moment misschien gezien de gehele eerste helft een beetje tegen de verhouding in was maalde daar bij Almkerk niemand om.
De tweede helft probeerde Alblasserdam vroeg druk te zetten maar de overtuiging ontbrak bij onze fysiek sterke tegenstander en Almkerk bleef moeiteloos overeind. Het voetbal werd steeds beter en we wisten dat als we deze stand konden vasthouden moesten er wel kansen komen om de steeds grotere ruimte die werd weggegeven door Alblasserdam te benutten. Nadat Tom Loobeek met een geweldig schot de binnenkant van de paal had geraakt viel de beslissing na ongeveer 67 minuten en 32 seconden voetballen, Milan Schreuders probeerde op 25 meter van de goal weg te draaien van zijn tegenstander en dat dreigde in eerste instantie te mislukken maar toen de bal uit de kluts voor zijn linkervoet viel haalde hij verwoestend uit en als een raket vloog de bal onhoudbaar in het dak van het doel 2-0
Alblasserdam ging nog meer risico nemen maar met redelijk verzorgt voetbal kwam Almkerk er meerdere keren goed uit en de 3-0 hing in de lucht maar omdat de eindpass een aantal keren net niet goed was bleef hij daar ook hangen. Ramon van Dalen was er misschien nog wel het dichtst bij maar helaas mikte de bal langs de verkeerde kant van de paal na voorbereidend werk van Pieter Straver. Ook Niels Hofstede was dicht bij een treffer na opnieuw een voorzet van Johnny Wilhelm maar ook de inzet van Niels verdween vanuit een lastige hoek net naast de goal. Het geloof op een goed resultaat was bij Alblasserdam allang verdwenen en na 90 minuten voetballen konden de armen van de Almkerkse spelers voor de derde keer deze middag de hoogte in want de eerste drie punten waren binnen. Na een lekker broodje kaas konden, de van een familie weekendje weg teruggekomen brothers Arjen en Corné Kant (klasse jongens) weer lekker terug naar Zeeland.
Naast een compliment voor de gehele ploeg verdient ook de assistent scheidsrechter aan Almkerkse zijde deze middag een extra pluim, Dennis geweldig wat je allemaal doet binnen deze groep………
Volgende week gaan we op bezoek bij Tricht om te kijken of we deze heerlijke overwinning een goed vervolg kunnen geven.