Almkerk maakt het tegen Pelikaan wél af: kampioen 2e klasse F

ZWIJNDRECHT – Almkerk heeft het dan toch gefikst. Wat vorige week tegen Drechtstreek niet lukte, ging tegen Pelikaan wel goed: doelpunten maken. Met een klinkende 0-3 zege stapten de Almkerkers weer de eerste klasse binnen waar het vorig jaar uit degradeerde.

Bloemen en veel champagne op Sportpark Bakestein direct na het laatste fluitsignaal van de goed leidende arbiter Quinten. Natuurlijk was er ook de uitreiking van de schaal en de medailles door KNVB-afgevaardigde Frans Sterrenburg.

Iedereen was het er op de laatste speeldag over eens dat Almkerk als terechte nummer één over de eindstreep kwam. Het hele seizoen voerde de ploeg van trainer Robert Roest de boventoon in 2F. Een dipje was er in twee voorgaande wedstrijden. Maar dat was na het binnenhalen van de titel allemaal vergeten. “Er is maar één ploeg die recht had en heeft op de titel. Alleen wij verdienden het”, veegde aanvoerder Jelle Stalenhoef het zweet van zijn voorhoofd met in de handen de kampioensschaal.

Ook voor trainer Roest was het duidelijk. “We hebben het hele seizoen goed gevoetbald en vandaag hebben we dat ook weer laten zien. Het kon haast niet anders dat wij de kampioen zouden worden.”

Natuurlijk hadden de wedstrijden tegen Roda Boys en Drechtstreek wat spoortjes achter gelaten. Roest: “De grootste klap was uit tegen Roda Boys. Maar dat hebben we tegen Drechtstreek goed opgepakt. Het was niet moeilijk om weer in de goede modus te komen, alleen scoorden we toen niet. Vandaag gelukkig wel.”

Snelle openingsgoal
Bij Pelikaan, dat zelf ook nog kans had op de titel, verschafte Almkerk zich in de tweede minuut al een geweldige opening naar de titel. Na een goede actie op links van Niels Nieuwesteeg deed Bart Dirven de bal in het net ploffen (0-1).

De eerste fase was duidelijk voor de Almkerkers en het leek erop dat de thuisclub volledig van de mat werd gespeeld. Jelle Stalenhoef had gelijk ook al de 0-2 op zijn schoen. Na een kwartier kwam er wat meer evenwicht. Nadat eerste Pascal de Vries alleen voor Pelikaan-doelman Jeroen de Veij faalde moest aan de andere kant Almkerk-goalie Maikel Korebrits alert zijn.

In het tweede gedeelte van de eerste helft leek Pelikaan toch nog niet zo gemakkelijk te kloppen te zijn. Dus lagen halverwege de zaken nog compleet open.

Op slot
Na de hervatting was het spel echter toch snel gespeeld. Eerst claimde de thuisclub tevergeefs nog een penalty, maar de aanval gelijk daaropvolgend aan de andere kant was kassa. Captain Jelle Stalenhoef gooide van afstand in de 52e minuut feitelijk de zaak op slot ten faveure van Almkerk (0-2).

Pelikaan was geslachtofferd en de aanhang van Almkerk kon het feestje al ruiken. Elf minuten voor tijd konden alle registers daartoe open toen Bart Dirven na een voorzet van Jelle Stalenhoef de 0-3 aantekende. De titel was binnen. Na een jaar afwezigheid mogen de Almkerkers zich weer eersteklasser noemen.

Jelle Strijtveen verwacht dat Almkerk daarin een blijvertje wordt. “We hebben nu een goede basis en tel daarbij de goede versterkingen op, dan moet dat gaan lukken”, aldus de verdediger.

Ook Jelle Stalenhoef gaat daar van uit. “We hebben nu een stabielere ploeg. We blijven er gewoon in”, aldus de goalgetter van het kampioensduel.

Bron: Regio-Voetbal

Fotograaf van onderstaande foto’s: Jan Noorloos