ST Almkerk/Altena MO15-1 – Kozakken Boys MO15-1 2-1

ST Almkerk-Altena MO15 stelt titel tegen Kozakken Boys veilig

Het gezamenlijke meidenteam van Almkerk en Altena in de leeftijdscategorie onder vijftien jaar trok in de kampioenswedstrijd tegen Kozakken Boys met 2-1 aan het langste eind. En daarmee werden de meiden onder leiding van Erik de Bok en Peter van Dalen kampioen in de 2e klasse.

De situatie vooraf was helder. Beide teams stonden aan de leiding met hetzelfde aantal punten. Het doelsaldo van het samenwerkingsteam was beter, waardoor een gelijkspel voor de Almkerkse en Nieuwendijkse meiden volstond. Kozakken Boys echter moest winnen om met het kampioenschap aan de haal te gaan. Hiermee waren alle ingrediënten aanwezig voor een spannende kampioenswedstrijd, die werd gespeeld op het hoofdveld van v.v. Almkerk en onder leiding stond van arbiter Glenn Stevens.

Stevens leidde de wedstrijd van begin tot eind soeverein en was niet onder de indruk van de sfeeracties langs de rand van het veld en de hoeveelheid toeschouwers (naar schatting tussen de 150 en 200 belangstellenden).

Wedstrijden waarin wat op het spel staan zijn altijd bijzonder en dat was te merken. Bij sommige speelsters gierden de zenuwen letterlijk en figuurlijk door de keel en wie daarmee het beste zou kunnen omgaan, had de grootste kans op het binnenhalen van het kampioenschap. Het begin van beide teams was afwachtend. Het spel golfde op en neer en was door diverse foute passes van beide kanten rommelig. ST Almkerk-Altena creëerde de eerste kans. Van links omspeelde Sterre de Werkendamse defensie, maar haar schot belandde in het zijnet. In omschakeling toonde Kozakken Boys zich koelbloedig. Met prima combinatievoetbal werd de verdediging in de 12e minuut uiteen gespeeld en bij het einde van de aanval was er geen houden aan voor Tamar. Met het aantekenen van de 0-1 werd het muisstil in Almkerk.

Maar ST Almkerk-Altena toonde veerkracht. Het spelbeeld kantelde en de meeste duels werden uitgevochten op de helft van Kozakken Boys. Veel grote kansen leverde het niet op, maar het gaf de burger moed. Voor zover het een burger betrof met sympathie voor Almkerk en Altena. In de 29e minuut was het Indy, die van links het doel op een haar miste. Weer drie minuten later was het weer Indy, die steeds dichter bij een scoringskans kwam. De vuisten van de keeper waren het eindstation. Net voor rust betaalde het veldoverwicht zich uit. Een hoekschop werd met uiterste precisie op de kruin van Indy gelegd. De knik met het hoofd was doeltreffend en met de 1-1 ruststand gloorde er hoop aan de einder.

Bij de start van het tweede bedrijf was het de vraag of er nog gescoord zou worden. Kozakken Boys moest. ST Almkerk-Altena MO15 had aan de stand genoeg om op doelsaldo kampioen te worden. Geïnspireerd door Normaal wist de moeder van Amber te melden dat als de meiden gingen ‘deurdonderen’ alles op zijn pootjes terecht kwam. En deurdonderen deden ze. In de 43e minuut stuitte Mara op de keeper en steeds meer werd duidelijk dat het veldoverwicht voor Almkerk-Altena was. Een minuut later was Denise dicht bij de 2-1, maar het lukte net niet. Tot de 53e minuut. Weer was het Indy die van links opstoomde. Haar balbeheersing was perfect en met een keurige boog vloog te bal tegen de touwen. De ontlading was enorm. De bank, met daarop de langdurig geblesseerde Marte en Evy vloog omhoog om de voorsprong te vieren. En Erik en Peter? Die knikten goedkeurend. De tactiek die ze hadden bedacht (en met niemand deelden dan met hun team), had gewerkt. De voorsprong werkte bevrijdend. De kansen op een ruimere voorsprong kwamen, maar werden niet benut, waardoor het zaak was alert te blijven op de counter van Kozakken Boys. De inmiddels ingeseinde bloemist begon met het samenstellen van boeketten voor de staf en toen de koerier daarmee op het voetbalveld aankwam, was het kampioensfeest net gestart. Voor de derde keer in successie was een gezamenlijk team van Almkerk en Altena er in geslaagd om de titel te bemachtigen en op dit kampioenschap was niks af te dingen. In deze competitie toonden Indy,

Myrthe, Sterre en Mara zich gevaarlijke spitsen. Het middenveld met Isabelle, Evi, Nienke en Denise was bereid om vuile meters te maken en verdedigend hadden Isabella, Esmee, Quinty, Amber, Tess en Evy hun zaakjes prima op orde. Ook de keepsters Marte en Tamar leverden hun bijdrage, door in de competitie slechts 7 tegentreffers toe te staan. En dit alles konden ze doen door de onbetaalbare inzet van het begeleidingsteam met Peter, Peter, Erik en Maarten.

En na afloop? Toen gingen beide teams met elkaar op de foto. ST Almkerk-Altena en Kozakken Boys gaven kleur aan een competitie die tot de laatste minuut spannend was.