Jonathan van Eerd goud waard voor Almkerk in boeiend voetbalgevecht tegen GRC 14

Foto: Jan Noorlandt

GIESSEN • Alle remmen gingen weer los in de derby tussen GRC 14 en Almkerk. De Almkerkers waren dit keer de winnaar. Jonathan van Eerd velde het vonnis met twee treffers.

Nadat de strijd gestreden was, kwam Jonathan van Eerd glunderend van het veld af. Begrijpelijk. De aanvaller van Almkerk was ‘man of the match’ met de 0-1 en de 1-2. Daarmee kon Almkerk de frustratie van twee nederlagen in de derby tegen GRC 14 afgelopen seizoen van zich afwerpen.

“Het was een pittige pot en we hebben tot het laatst moeten strijden met zijn allen. Het is knap dat we de winst er hebben uitgesleept. Dit is ook de eerste keer dat ik voor Almkerk twee keer heb gescoord”, was Jonathan van Eerd in zijn nopjes. “Het was een heerlijke wedstrijd voor mij. Je weet dat het een heftige strijd wordt hier en voor mij was deze derby voor de eerste keer”, vond Van Eerd het wel een bijzondere beleving met al het kabaal.

“We waren er zeker op gefocust om hier te winnen. We hadden ook afgesproken om alles te geven en we hebben terecht gewonnen”, aldus de van UVV gekomen aanvaller. “In het begin hadden we het nog wat lastig en moesten we aan elkaar wennen. Nu zie je dat het gaat lopen en zie je wat we kunnen. Ik denk dat we vandaag echt de bovenliggende ploeg waren”, aldus Van Eerd, die met Almkerk ook in beeld komt voor de tweede periode.

Voetbalgevecht
Als introductie voor de derby vloog er een drone boven sportpark Almbos. Verder werd het voetbalgevecht ingeleid met het gebruikelijke donderende vuurwerk. Daarmee zat de stemmimg er direct in bij GRC 14 en Almkerk om er vol tegenaan te gaan. Het eerste vuurwerk kwam deze keer van Almkerk, maar het schot van Steven Molenschot werd eenvoudig gepakt door keeper Pieter Muilwijk. Bij GRC 14 kwam Michael van den Oever niet verder dan het zijnet.

Beide ploegen zat er fel op en het regende dan ook overtredingen en weinig kansen. Uit een vrije trap schoot Bart Dirven in de muur en beide ploegen liepen zich vast op een standvastige verdediging. Het was dan ook niet gek dat beide kemphanen met 0-0 gingen rusten.

Open breken
Na de rust brak Almkerk binnen de minuut de wedstrijd open na een rush van Lugman Dawit. Dawit slingerde de bal voor het doel van GRC 14 en koppend noteerde Jonatan van Eerd de 0-1. Twee minuten later waren beide partijen weer in evenwicht na slecht uitverdedigen van Almkerk. De bal kwam voor de voeten van Samed Köksal, die met succes afdrukte voor de 1-1.

Daarmee lag de uitkomst weer open. Bij GRC 14 ging Ricky Vroon er af en kwam Henri Versteeg er in. Het bracht weinig soelaas. Het was Almkerk dat de meeste dreiging hield. Een inzet van Dylan den Exter werd nog voor de doelijn weggewerkt en het bleef loei spannend, wie er aan het langste eind zou trekken. Een klein half uur voor tijd was Almkerk de gelukkige. Een inzet van Bart Dirven werd in eerste instantie nog gesmoord, maar in tweede instantie werkte Jonathan van Eerd de bal over de doellijn voor de 1-2 voor Almkerk.

GRC 14 restte niets anders dan de laatste krachten aan te spreken om de nederlaag af te wenden. Het pleit was echter beslecht. De thuisploeg was niet meer in staat om nog een vuist te maken tegen de solide verdediging bij Almkerk. De gasten lieten de lonkende winst ook niet meer glippen en namen met de 1-2 revanche voor de twee nederlagen afgelopen seizoen.

Nopjes
Ad van Seeters was in zijn nopjes met de winst. De sleutel lag in de getoonde samenhorigheid, stelde de trainer van Almkerk. “We hadden slim getraind en lieten zien wat de kracht van saamhorigheid is en wat je dan kan bereiken. Vorig jaar hebben ze hier nog een pak op hun donder gehad met 4-1. We hebben goed ons eigen spel gespeeld en hebben niks weggegeven. We hebben de kop er bij gehouden. De jongens hebben het vandaag uitstekend gedaan. We hebben gespeeld vanuit onze sterkte en dat ging perfect.”

Het zuur was deze keer voor zijn collega Piet de Kruif van GRC 14. “We hebben ons niveau vandaag niet gehaald. Het was veel strijd, emotie en beleving en Almkerk heeft het deze keer het slimste gedaan. Dit is wel een tikkie. We kwamen goed uit de winterstop en het is jammer dat je dat tegen Almkerk niet doortrekt voor zoveel publiek. Het blijft een derby en ik had het idee, dat wij daar meer last van hadden dan Almkerk. Het is altijd vervelend om te verliezen, maar tegen Almkerk is het voor veel mensen hier extra vervelend.”

Nico van Es

Bron: Regio-Voetbal