Remco den Besten: ideale schoonzoon die altijd voluit gaat

Remco den Besten, hier aan de bal namens Almkerk: ,,GRC 14 en wij ontlopen elkaar nauwelijks.'' FOTO JAN NOORLANDT

REMCO DEN BESTEN, HIER AAN DE BAL NAMENS ALMKERK: ,,GRC 14 EN WIJ ONTLOPEN ELKAAR NAUWELIJKS.”
FOTO JAN NOORLANDT

Almkerk lijkt na een goede voorbereiding klaar voor een nieuwe start in de eerste klasse C. De KNVB heeft een handvol clubs uit ‘zuid’ gekoppeld aan acht verenigingen uit de provincie Utrecht.

De competitieleider zorgde voor de beide clubs uit Altena voor een spetterende opening door Almkerk zaterdag 25 september bij de competitieopening meteen aan streekgenoot GRC 14 te koppelen.

Remco den Besten, middenvelder van Almkerk, begon zijn voetballoopbaan bij Veerse Boys. Almkerk haalde het laatste decennium veel voetballers op aan de overkant van de Bergsche Maas. Ook trainer Ad van Seeters maakt de oversteek via de brug bij Keizersveer.

Den Besten kwam van Raamsdonksveer, maar woont sinds twee jaar in Breda. Samen met drie ploeggenoten rijdt hij drie- tot viermaal per week naar Almkerk. De zaterdag-eersteklasser is dus een kweekvijver voor spelers als Remco den Besten.

Wennen

,,Wij moeten vaak wel even wennen, want voor de meesten is het toch opeens twee klassen hoger”, vertelt Den Besten, die bij Almkerk al aan zijn zevende seizoen begint. Hij heeft de derby tegen GRC 14 al acht keer gespeeld. ,,Met wisselende resultaten. De ploegen ontlopen elkaar nauwelijks. Mede door hun supporters leeft de wedstrijd wel altijd heel sterk, maar wij spelen thuis. Hopelijk sluit dan een aantal geblesseerde spelers aan. De nieuwkomers Sjors Maas en Sharog Susani hebben bijvoorbeeld nog niet gespeeld.”

Over de krachtsverhoudingen in deze eerste klasse kan Den Besten niet veel zeggen. ,,Clubs als Sliedrecht, LRC Leerdam en WNC zijn bekend. Met name Sliedrecht en WNC reken ik tot de favorieten. In Utrecht wordt doorgaans goed gevoetbald. Ook van daar gaan clubs bovenin meedoen. Als wij in het linkerrijtje kunnen spelen, doen wij het goed”, stelt Den Besten.

,,Remco is een echte teamplayer”, duidt zijn trainer Ad van Seeters. ,,Ik noem hem vaak de ideale schoonzoon. Een jongen die alle trainingen voluit gaat. Een speler ook die tijdens de wedstrijden het vuile werk nooit uit de weg gaat. Als trainer ben je natuurlijks trots dat je zo’n joch in je ploeg hebt. Hij is veel meer dan alleen een controlerende middenvelder, want hij is ook tactisch nog eens goed onderlegd. Remco is daarom voor mij een vaste waarde. Hij zit altijd bij de eerste acht.”

Blessures

De voorbereiding van Almkerk wordt doorkruist door een aantal blessures. Middenvelder Sjors Maas tobt al even met een peesontsteking in zijn knie. Zijn voetbalmaatje Sharog Susani (ex-Pelikaan) maakte deze week pas zijn eerste minuten. Aanvaller Jenner Koek heeft last van een opspelende knie. Hij ondergaat op korte termijn een mri-scan.

Van Seeters: ,,Ten opzichte van vorig seizoen hoef ik mijn elftal slechts op één positie te wijzigen. Jelle Strijtveen is naar TSC vertrokken. Dat vangen wij centraal achterin op met Thomas Blankers. Bovendien is Danilo Kros (ex-GRC 14, red.) erbij gekomen. Dat geeft verdedigend meer mogelijkheden. Ik denk dat wij wel klaar zijn voor de opening van volgende week tegen GRC.”

Bron: Wout Pluijmert, AD Rivierenland dd 16-9-2021