De revival van Almkerk: ‘Het was zaak sfeer goed te houden’

De wederopstanding van zaterdag-eersteklasser Almkerk is opmerkelijk. Tot de laatste week van maart gaf niemand een stuiver voor de kansen van de equipe van trainer Ad van Seeters. Maar Almkerk ging winnen en staat inmiddels (ruim) boven de streep.

De blauw-witte brigade stond in 1C na veertien duels op slechts vijf punten en had nog geen wedstrijd gewonnen. Het was voor iedereen duidelijk: de degradant was bekend. De overige gegadigden voor de onderste plaatsen, waarbij ook GRC 14 uit Giessen/Rijswijk, moesten zien weg te blijven van de twee nacompetitieplaatsen.

Maar na die bijzondere dinsdagavond in Sliedrecht ging alles op z’n kop. Van Seeters kreeg zijn selectie steeds completer en de verrassende overwinning op hoogvlieger Sliedrecht gaf een serieuze boost. Negen wedstrijden verder staat Almkerk opeens op 23 punten en heeft vijf ploegen onder zich.

Verklaring

Dylan den Exter – hij kwam in 2019 over van het Waalwijkse Baardwijk en zat bij Willem II negen jaar in de opleiding met Frenkie de Jong en Sam Lammers – speelt bij Almkerk links centraal in de achterste lijn. Hij heeft een verklaring voor de dramatische eerste competitiehelft.

,,Ik heb door een knieblessure, opgelopen in de openingswedstrijd tegen GRC 14, voor de winterstop slechts twee duels gespeeld. Niet alleen ik ontbrak, wij misten veel spelers op cruciale posities. Onze selectie is niet breed. Jenner Koek en Sjors Maas hebben dit seizoen nog niets gespeeld. Wij hebben elf, misschien twaalf eersteklasse-waardige spelers. Maar ik heb er steeds vertrouwen in gehouden dat het goed kon komen als het grootste deel weer zou aansluiten, en dat is gebeurd. Wij verloren alleen nog van de top 3, Huizen, Zuidvogels en WNC, maar wonnen op karakter opeens wel zes keer.”

Vandaag in de belangrijke wedstrijd tegen FC De Bilt, waar trainer John Vink (ex-Meerkerk en SteDoCo) vorige week tot zijn verbazing met Erik van der Meer opeens een trainer naast zich geplaatst kreeg, keert naast Den Exter mogelijk Thomas Blankers terug in het centrum. ,,Bij winst spelen wij ons vrijwel veilig”, stelt Den Exter. ,,Dat zou echt heel lekker zijn met volgende week de derby tegen GRC 14 voor de boeg. De slotwedstrijd is in eigen huis tegen het Roda’46 van onder anderen Berry Powel.”

Jonathan van Eerd miste acht wedstrijden door een verrekte binnenband in een knie. Toch staat hij in het vervolg wel op acht treffers. Inclusief de twee coronaseizoenen heeft hij er voor Almkerk in totaal zestien in liggen. ,,Wij staan er nu beter voor, maar wij zijn er nog niet. Eerst nog maar FC De Bilt van ons afhouden. Die gaan bij winst over ons heen. Maar ik heb wel vertrouwen hoor, want ons team is goed genoeg voor deze eerste klasse.”

Botsing

Ad van Seeters  zag het vanaf de eerste speeldag allemaal gebeuren. Niet alleen het verlies in de derby tegen GRC 14 deed pijn. ,,Ik verloor dus ook mijn beste verdediger. Even daarna brak zowel mijn eerste keeper Luc van Dongen als tweede doelman Kevin Noorloos een pink. Door een botsing, kniekneuzing, gekneusde ribben, enkelverstuiking en ook nog een hersenschudding vielen veel spelers weg. Wat mijn assistent Frank Jongbloed en ik hebben gedaan, is de moed erin houden, keihard blijven trainen, open en eerlijk blijven communiceren en vooral de sfeer goed houden.”

Geen steun

Van Seeters miste in die fase wel de steun van het bestuur. ,,Opeens moest ik eind november bij de technische commissie komen. Daar gaf men aan om het contract met mij, zonder einddatum, toch maar medio 2022 te ontbinden.”

Terug naar 29 maart op De Lockhorst in Sliedrecht. ,,Vanaf die memorabele wedstrijd in Sliedrecht kregen wij opeens van alle kanten complimenten. Tegenstanders konden onze wilskracht en vechtlust waarderen. ‘Jouw spelers hebben alles voor elkaar over. Zij pakken heel veel vuile meters, dat mis ik wel eens bij mijn spelers’, kreeg ik van collega-trainers mee.”

Bron: AD / Wout Pluijmert  21 mei 2022