Almkerk 5 adopteert de JO15-2

Ieder jaar is het weer puzzelen om de begeleiding rondom jeugdteams in orde te krijgen. Bij de pupillenteams is het vaak nog wat eenvoudiger, daar lopen altijd nog wel ‘voetbal-vaders of moeders’ die bereid zijn een steentje bij te dragen. Bij de wat oudere jeugd wordt dit echter steeds lastiger. De meeste mensen zien het niet zitten om zich voor 1, 2 of zelfs 3 keer in de week te binden. Dit seizoen was dit ook het geval bij het combinatieteam Almkerk-Altena JO15-2. Een team bestaande uit 8 Almkerkers en 5 Nieuwendijkse jongens die hun trainingen en wedstrijden in Almkerk afwerken.

Zowel voor, tijdens als na de zomervakantie zijn we volop op zoek gegaan naar begeleiding voor dit team. De ene keer een directe NEE, de andere keer inclusief een gesprek, maar helaas steeds zonder resultaat. Het seizoen was ondertussen al begonnen, dus de noodzaak werd steeds groter. Er werd alvast maar een groepsapp aangemaakt, Anne-Marie Lokker wilde de boel als interim-leider wel opstarten en Teunis Pruijsen en René van Haaften verzorgde tijdelijk de trainingen. Een definitieve oplossing was er echter nog steeds niet.

Plotseling kwamen m’n gedachten uit bij Shane Vink, zou hij misschien met wat jongens van Almkerk 5 een rol kunnen betekenen? Het telefoontje was snel gepleegd…. Shane reageerde direct enthousiast en zou wel even wat rond bellen. Binnen een half uur kreeg ik al een appje terug: “tis geregeld hoor, ik heb 5 trainers gevonden”! Ik kon het eigenlijk niet geloven en twijfelde of ze wel beseften waar ze JA tegen zeiden. Om uit te leggen wat er allemaal verwacht zou worden, maakten we een afspraak op een donderdagavond in de kantine. Onder het genot van wat flessen bier gingen we boven zitten. Voor mij zaten de 4 ‘sollicitanten’: Shane Vink, Tim van Dalen, Johnny van Anrooij en Daan Koekkoek (Stan van Loon was die avond verhinderd). Direct viel hun enthousiasme en fanatisme op! Ze waren dus wel degelijk van plan om trainer te worden van de JO15-2! Tijdens het doornemen van het strijdplan kwam Tess Eckhardt binnen gelopen met wat hapjes. De samenstelling van onze groep verbaasde Tess, die zich dus afvroeg wat er gaande was. “Nou, wij zitten in een sollicitatiegesprek om trainer te worden, maar euh Tess…. we zoeken ook nog een leider, is da niks voor jou?” En ook daar volgde direct een enthousiaste JA……. ik viel van de ene verbazing in de andere.

Direct na dat gesprek pakten Shane, Tim, Johnny, Daan en Stan de trainingen voor hun rekening en Tess nam als leider de regie in handen. Er werd snel een ouderinfo-avond ingepland om de ouders te informeren en waar de begeleiding zich kon voorstellen. De wijze waarop dit gedaan werd, leidde al direct tot enthousiaste reacties bij de ouders. Ook de kinderen raakten al snel overtuigd door het enthousiasme van hun nieuwe trainers. In de 1e competitie-fase stond de ploeg nog wat te hoog ingedeeld, waardoor alle wedstrijden nog werden verloren. De trainers durfden de weddenschap wel aan dat bij 6 doelpunten getrakteerd zou worden friet en snacks en dat hebben ze geweten! In de 2e fase is het niveau wat beter en werd er al 2x met meer dan 6 doelpunten gewonnen. De ploeg staat ondertussen op een keurige 2e plaats met zelfs nog zicht op een kampioenschap. De hand(en) van de trainers wordt al duidelijk zichtbaar.

Als v.v. Almkerk zijn we super trots op deze 6 toppers, die precies laten zien hoe we elkaar binnen onze mooie vereniging kunnen helpen. Hopelijk een voorbeeld voor velen!

Namens jeugdcommissie v.v. Almkerk,
René van Haaften