ALMKERK VERSLAAT DUNO (3-0)

Deze week werd bekend dat trainers Vincent de Klerk en André Hoogink hebben bijgetekend en ook volgend seizoen actief zullen zijn bij onze vereniging. De spelersgroep trakteerde hun trainers op een passend kado, een (verdiende) overwinning op Duno.

Duno is een voetbalvereniging uit Doorwerth (Veluwe). Vorig seizoen kwam de club uit in de vierde divisie, toen nog hoofdklasse genoemd. Uiteindelijk moest Duno na het spelen van de nacompetitie een stapje terugzetten en komt men dit seizoen uit in de eerste klasse.

Almkerk begint de wedstrijd tegen Duno met dezelfde elf basisspelers als vorige week. Onder frisse omstandigheden – het was koud op het sportpark – kan iedere toeschouwer zien dat Duno voetballend over de nodige kwaliteiten beschikt. Opvallend is dat Duno (met een jonge spelersgroep) fysiek de strijd wil aangaan met (het geroutineerde en ervaren) Almkerk. De gasten “poken” het vuurtje op.

De thuisploeg is echter niet onder de indruk en heeft het betere van het spel. Halverwege de eerste helft ontstaat de eerste kans van de wedstrijd. De kopbal van Jelle Stalenhoef wordt echter gekeerd door de Doorwerthse keeper. In de rebound schiet Niels Nieuwesteeg over. De goedleidende scheidsrechter Colle heeft gezien dat Jelle bij zijn kopbal onreglementair is gestuit en fluit voor een penalty. Jonathan van Eerd schuift beheerst binnen vanaf elf meter, 1-0.

In de minuten erna, nog steeds halverwege de eerste helft, ziet Steven Molenschot de keeper iets te ver voor zijn doen staan. De creatieve middenvelder weet hier wel raad mee en met een boog verdwijnt de bal via de onderkant van de lat in het doel, 2-0.

Gesterkt door de voorsprong gaat Almkerk op zoek naar meer. In de 37e minuut volgt zelfs een derde doelpunt. Na fraai combinatiespel komt Jelle Stalenhoef in balbezit. Zijn pass op Jonathan van Eerd wordt gepromoveerd tot ‘assist’ aangezien Jonathan vrij voor de keeper de bal met zijn linkerbeen binnenschiet, 3-0.

Pas in de blessuretijd net voor rust moet Almkerk-keeper Dennis van Duin voor het eerst in actie komen. Hij brengt redding en de rust wordt bereikt met een comfortabele en terechte 3-0 voorsprong.

De tweede helft is minder spectaculair. Duno is niet bij machte om iets terug te doen en Almkerk heeft de controle over wedstrijd. De thuisploeg verzuimt op enkele momenten de score verder op te voeren, maar omdat geen enkele kans wordt weggegeven is dit ‘zonder erg’. De wedstrijd eindigt in 3-0.

Zaterdag staat de laatste competitiewedstrijd van dit jaar op het programma, het uitspelen van de thuiswedstrijd tegen DTS’35 uit Ede.

Eerst speelt Almkerk aanstaande dinsdag nog in de volgende ronde van de beker, uit tegen Achilles Veen.