PUBLIEK GROTE WINNAAR BIJ ALMKERK-DZC’68 (3-3)

In de eerste competitieronde van de “terug-wedstrijden” nam Almkerk het thuis op tegen DZC’68. Almkerk staat in de middenmoot en DZC’68 staat op plek 3. In Doetinchem werd het in de eerste wedstrijd van het seizoen 1-1.

Almkerk speelde vorige week de minste wedstrijd van het seizoen (2-0 nederlaag bij SVL) en had iets goed te maken.

Almkerk startte in haar vertrouwde opstelling met de elf basisspelers die al zo’n beetje het hele seizoen de basis vormen. De vorige week vanwege ziekte afwezige Steven Molenschot was weer fit genoeg om te beginnen.

In de eerste helft werd er van twee kanten goed gevoetbald. De gasten lieten zien waarom zij hoog op de ranglijst staan. Soepel vonden zij de steeds de vrije man en bovendien werd duidelijk dat hun rechtsbuiten voortdurend voor dreiging zou zorgen. De thuisploeg liet zien dat de wedstrijd van vorige week een eenmalige uitglijder was. De hele ploeg toonde inzet en ook Almkerk speelde een behoorlijk veldspel in balbezit.

Halverwege de eerste helft is het DZC’68 dat op voorsprong komt. Met een individuele actie (kapt naar binnen naar zijn linkerbeen en schiet) brengt hun rechtsbuiten de stand op 0-1. In de laatste minuut voor rust krijgt Almkerk de kans om gelijk te maken. Na een handsbal in de zestien bij DZC’68 volgt een penalty. Jelle Stalenhoef schiet binnen 1-1. Direct erna volgt het rustsignaal.

Kortom de eerste helft ging gelijk op. Voetballend legden beide teams een goeie wedstrijd op de mat. Grote kansen en groot spektakel bleven uit. Dit zou in de tweede helft (meer dan) goed worden gemaakt.

De tweede helft zou uitgroeien tot een “ode aan de voetbalsport”. Deze 45 minuten toonden aan waarom voetbal zo leuk kan zijn.

Al in de 4e minuut van de tweede helft komt de thuisploeg op voorsprong. Jenner Koek vindt met een goede voorzet Jonathan van Eerd. Zijn volley wordt in eerste instantie nog gered door de Doetinchemse keeper maar in de rebound brengt Jonathan de stand op 2-1.

Het kwartier erna blijft Almkerk de bovenliggende partij. De ploeg krijgt enorme kansen om de voorsprong te vergroten en de wedstrijd te beslissen. In kansrijke positie wordt een bal geschampt in plaats van vol geraakt (al was de kans met het zwakkere linkerbeen). Bij een andere grote kans, 1-op-1 met de keeper, wordt een bal (verkeerd) breed gelegd daar waar een keuze voor zelf schieten logischer zou zijn geweest. Kortom: Almkerk verzuimt de score verder op te voeren.

Ineens ligt de bal er aan de andere kant wel in. Een vrije trap vanaf de middenlijn wordt hoog de zestienmeter binnengebracht en de aanvaller van DZC’68 springt het hoogst. Zijn kopbal belandt met een boog in het doel, 2-2.

Het laatste half uur is het een heel open wedstrijd waarin beide teams voor de winst gaan. Bij een 2-2 tussenstand raakt DZC’68 de paal. Aan de andere kant bedient Falk van Sluisveld met een prachtige pass Niels Nieuwesteeg. Vrij voor de keeper schiet Niels de bal tegen de doelverdediger.

Tien minuten voor tijd komt Almkerk weer op voorsprong. Steven Molenschot kapt zijn tegenstander uit en schiet de bal in de verre hoek binnen, 3-2.

Enkele minuten later breken Jenner Koek en Areano van Seeters door en gaan samen alleen op de keeper af. Helaas leidt deze enorme kans niet tot de beslissende 4-2 maar blijft het verschil één doelpunt.

In de 90e minuut krijgt Almkerk het deksel op de neus. Vanuit een verre ingooi ontstaat een scrimmage en hierbij tikt DZC’68 de gelijkmaker achter Dennis van Duin, 3-3.

In de blessuretijd kan de wedstrijd als nog alle kanten op. Almkerk krijgt twee enorme kansen om de wedstrijd als nog te winnen. Beide kansen worden niet benut. Aan de andere kant raakt DZC’68 de paal.

Zo eindigt deze vermakelijke wedstrijd in 3-3.

Beide teams spelen gelijk, maar toch is er één winnaar: het publiek.