BELANGRIJKE WINST VOOR ALMKERK

Almkerk speelde deze zaterdag tegen Achilles’29. De ploeg uit Groesbeek is op ranglijst weggezakt naar de laatste plaats. Ondanks dat de tegenstander onderaan de ranglijst bungelt, weten de blauwwitten dat het geen makkelijke middag gaat worden. Ten eerste verloor Almkerk eerder dit seizoen de wedstrijd in Groesbeek. Ten tweede hebben de mannen van Vincent de Klerk dit kalenderjaar (2023) nog geen overwinning kunnen vieren.

Bij Almkerk ontbrak de geschorste Dylan den Exter. Ook aanvoerder Jelle Stalenhoef was afwezig, na zijn ongelukkige botsing vorige week. Na lange tijd maakte Janno Swart zijn rentree in de basis. Janno werd opgesteld als verdedigende middenvelder en zou een verdienstelijke partij spelen.

Almkerk startte de wedstrijd sterk. De thuisploeg had veel balbezit en zocht gecontroleerd de aanval. Halverwege de eerste helft belandt een voorzet van Janno Swart op het hoofd van Jonathan van Eerd. Zijn kopbal wordt gered door de Groesbeekse keeper. In de laatste minuten voor rust wordt Almkerk weer gevaarlijk. Een vrije trap van Steven Molenschot, via een lastige stuit, wordt weer gered door de keeper. Uit de aansluitende corner komt de bal bij toeval bij Jenner Koek, zijn schot treft geen doel.

Samenvattend: Almkerk controleert in de eerste helft de wedstrijd. De thuisploeg heeft veel balbezit, krijgt enkele mogelijkheden (geen echte kansen) en geeft helemaal niets weg. Ruststand 0-0.

In de tweede helft wordt de wedstrijd snel opengebroken. Jenner Koek trekt als linksback mee ten aanval. Zijn voorzet is een prooi voor Jonathan van Eerd. Met een ferme kopbal bij de tweede paal knikt Jonathan binnen, 55e minuut 1-0.

Met de voorsprong op zak is het fijn voetballen voor Almkerk. Nog altijd wordt gecontroleerd gespeeld en wordt niets weggegeven. Steven Molenschot was zaterdag de aanvoerder. Een prima partij van Steven krijgt geen beloning in de vorm van doelpunt, al had hij halverwege de tweede helft twee mogelijkheden om de score te vergroten. Zijn schot “vanuit de stuit” gaat naast. Enkele minuten later, na goed voorbereidend werk van Dominique Mahu, lukt het Steven niet te scoren.

Met nog een kwartier te spelen gaat Achilles’29 alles of niets spelen. Trainer Patrick Pothuizen brengt extra aanvallers in het veld in de hoop de wedstrijd te kantelen.

Almkerk blijkt gelukkig goed bestand tegen alle lange ballen. Het “pompen of verzuipen” van de bezoekers blijft zonder resultaat.

Sterker nog: aan de andere kant van het veld wordt de wedstrijd beslist.

Na een lange uittrap van keeper Dennis van Duin komt Janno Swart in balbezit rond de middenlijn. Zijn steekbal bereikt Dominique Mahu. De spits passeert de Groesbeekse goalie en schuift de bal in het lege doel, 86e minuut 2-0.

Hiermee is de wedstrijd gespeeld. Almkerk heeft de eerste (dikverdiende) driepunter van dit kalenderjaar binnen, eindstand: Almkerk -Achilles’29 2-0.

Rest nog te vermelden dat de prima leidende Zeeuwse scheidsrechter Simonse de kaarten op zak hield.

Volgende week gaat Almkerk weer proberen drie punten toe te voegen, dit gebeurt op bezoek bij DTS uit Ede.