SPANNING BLIJFT: ALMKERK NOG NIET VEILIG

Almkerk had zich deze zaterdag definitief kunnen veilig spelen in de strijd tegen degradatie. Ondanks een voorsprong lukte het niet de uitwedstrijd bij Duno in Doorwerth te winnen. Door de relatief ongunstige uitslagen op de andere velden is het elftal van Vincent de Klerk nog niet zeker van handhaving in de eerste klasse. Opdracht voor Almkerk is duidelijk: om handhaving in eigen hand te houden zullen de mannen één van de twee resterende competitiewedstrijden moeten winnen.

Het pittoreske sportpark van Duno, aan alle zijden omringd de Veluwse bossen, kent geen kunstgras en dus werd er voor het eerst dit jaar een competitiewedstrijd gespeeld op natuurgras. In Doorwerth moest Almkerk het doen zonder de geblesseerden Danilo Kros en Steven Molenschot.

In de eerste helft waren de teams gelijkwaardig aan elkaar. Het spel speelde zich metname af op het middenveld. Het veldspel in balbezit was van beide kanten heel behoorlijk verzorgd. Het tactische schaakspel bracht weinig kansen. Keeper Dennis van Duin bracht redding bij het enige schot van Duno, van buiten de “zestien”. Almkerk werd zelf ook nauwelijks gevaarlijk. Jonathan van Eerd was er één keer dichtbij toen hij, of mogelijk was het via de kluts een verdediger van Duno, bij de eerste paal intikte. De Doorwerthse keeper pareerde de poging en hield zijn doel schoon.

Toen beide ploegen zich verzoenden met een (terechte) 0-0 ruststand besloot Areano van Seters anders. In de blessuretijd van de eerste helft kreeg de linksbuiten de bal voor de voet. Met een schot in de verre hoek bracht hij Almkerk aan de leiding. Vrijwel direct erna floot de scheidsrechter voor de thee, ruststand 0-1.

Het eerste deel van de tweede helft was het spelbeeld identiek aan de eerste helft: beide teams in evenwicht en veel ‘slag op het middenveld’ zonder tot kansen te komen.

De beslissende fase in de wedstrijd vond plaats tussen minuut 65 en minuut 70. In deze vijf minuten vinden alle cruciale momenten plaats die het resultaat van de wedstrijd bepaalden.

In de 65e minuut wordt de van eigen helft vertrekkende Jonathan van Eerd met een steekpass gelanceerd. Hij lijkt 1-op-1 op de keeper af te gaan met de mogelijkheid om Almkerk op 0-2 te brengen. De kans komt er echter niet. Het uiterst dubieuze vlagsignaal van de grensrechter vanwege vermeend buitenspel wordt overgenomen door de scheidsrechter.

Amper zestig seconden (66e minuut) later ligt de bal aan de andere kant in het netje. Een vrije trap voor Duno wordt in het strafschopgebied verlengd en bij de tweede paal binnengetikt. Aan dit doelpunt zit een buitenspel-lucht maar de treffer telt, 1-1.

De spelers van Almkerk lijken heel even van slag door deze gebeurtenissen waarbij de (natuurlijk moeilijk te constateren) twijfelachtige beslissingen in hun nadeel uitpakken. Het team van Duno ruikt bloed en in de 70e minuut valt de 2-1.

In het laatste kwartier zoekt Almkerk ‘volle bak’ de aanval. Dit leidt wel tot kansen (kopbal Dominique Mahu, vrije trap Luqman Dawit, schot naast van Niels Nieuwesteeg) maar niet tot doelpunten.

Eindstand Duno – Almkerk: 2-1.

Jonathan van Eerd ontving zijn 5e gele kaart en is geschorst voor de eerstvolgende wedstrijd.

Volgende week volgt een thuiswedstrijd tegen SVL. Met een driepunter is Almkerk veilig.