VOORBEREIDING VOORBIJ: ALMKERK KLAAR VOOR COMPETITIE

Het eerste elftal draaide een prima competitie in het seizoen 2022-2023. In de sterke 1e klasse D eindigde het team op een verdienstelijke 7e plaats. Met dit resultaat mag Almkerk, ondanks de versterkte degradatieregeling die vorig seizoen gold, ook aankomend seizoen (2023-2024) uitkomen in de 1e klasse.

Voorbereiding
Op 22 juni begon eigenlijk al het nieuwe seizoen 2023-2024. Op een zogenoemde selectie-bijeenkomst konden de spelersgroep, staf en supporters kennismaken met de nieuwe spelers.

Op zaterdag 5 augustus startte de daadwerkelijke voorbereiding. Na deze eerste trainingsdagen volgden nog meer trainingen, de eerste oefenwedstrijden en de laatste weken werd er zelfs al “officieel” gevoetbald voor de beker.

Vanaf die 5e augustus tot aan vandaag (half september) heeft de spelersgroep in een periode van 6 weken circa 15 trainingen en 10 wedstrijden afgewerkt.

Wijzigingen selectie
Na afloop van afgelopen seizoen nam Almkerk afscheid van Dylan, Jonathan, Luqman, Areano (deze vier gingen spelen bij een andere club),  Kevin en Nick (beide spelen in lager elftal). Good-old Remy besloot te stoppen zowel als assistent-trainer en ook als (wissel)speler.

Nieuw bij de eerste selectie: Daan, Luuk en Melvin (allen afkomstig van Meerkerk), Quinton (Sliedrecht), Lucas (Achilles Veen), Stefano (Papendrecht), Maxwell (Real Lunet), en keeper Bjorn (SVS’65)

Indeling competitie
Almkerk speelt dit jaar met 12 andere teams in de 1e klasse E. In totaal zijn er dus 13 teams in deze competitie. Vanaf dit seizoen wordt er vanaf de 1e klasse en hoger (tweededivisie, derdedivisie, vierdedivisie en eersteklasse) een “gemengde” indeling gehanteerd. Hierbij worden zaterdag – en zondagteams gemixt.

Voor Almkerk heeft dit een competitie opgeleverd waarbij alleen Almkerk en WNC van origine zaterdag-clubs zijn. De overige elf clubs zijn zondag-clubs.

Almkerk speelt al haar wedstrijden op de zaterdag. Alle thuiswedstrijden worden in principe op het ‘normale’ tijdstip van 14.30u gespeeld. De uitwedstrijden staan momenteel ingepland om 18u. De tijdstippen van uitwedstrijden kunnen nog wijzigen (er liggen al verzoeken om tijdstippen te mogen wijzigen), houd de communicatie hierover in de gaten.

Promotie  / Degradatie:
Net als afgelopen seizoen is ook in seizoen 2023-2024 een versterkte degradatieregeling van kracht.

Uiteraard promoveert de kampioen. Periodekampioenen mogen nacompetitie spelen voor promotie.

Komend seizoen zullen de nummers 12 en 13 degraderen. Teams die eindigen op positie 9, 10 en 11 zijn veroordeeld een loodzware nacompetitie te spelen.

Kortom om zeker te zijn van “veilig spelen” dient een plek bij de eerste 8 te worden bezet.

Klaar voor
In de voorbereiding is het altijd een kwestie van conditie opbouwen, speelminuten maken en de zoektocht naar de ‘ideale elf’. De resultaten zijn van ondergeschikt belang, hoewel ook daar wel iets uit valt af te leiden.

Almkerk wisselde mindere resultaten (verlies bij Hardinxveld, gelijkspel bij Emma) af met klinkende resultaten zoals een 2e plaats op de Altena Cup en een 2-0 overwinning op 4e divisionist HVCH.

In de beker werd de volgende bereikt na een (onverdiende) nederlaag tegen Roda Boys (2-1), winst op Nivo Sparta (1-0) en afgelopen zaterdag een 8-1 overwinning op de Zwerver.

De spelersgroep is naar elkaar toegegroeid, de laatst behaalde resultaten zijn prettig, kortom: almkerk lijkt klaar voor de start van het nieuwe seizoen!

Start

Aanstaande zaterdag begint Almkerk de competitie met een uitwedstrijd tegen Sparta’25 uit Beek en Donk. In de jacht op punten hoopt het team zoveel mogelijk supporters te verwelkomen ter ondersteuning!