TELEURSTELLENDE SEIZOENSSTART VOOR ALMKERK

Na een welverdiende vakantie begon de selectie op 5 augustus met de voorbereiding op het nieuwe seizoen. Na weken van trainingen, oefenpotjes en bekerwedstrijden begon de competitie voor Almkerk met een uitwedstrijd bij Sparta’25. De wedstrijd in Beek en Donk kende een (voor Almkerk) vreemde aanvangstijd van 18.00 uur. Helaas bleek aan het eind van de wedstrijd het resultaat teleurstellend.

HET TEAM
Almkerk begon de wedstrijd met drie nieuwe basisspelers ten op zichte van vorig seizoen. De broers Daan en Luuk van der Leun kregen een basisplaats toebedeeld en maakten zo hun competitiedebuut voor de blauwwitten. Ook Quinten Eugenia startte in de basis, voor hem was het een rentree na enkele jaren elders te hebben gespeeld. In de loop van de wedstrijd maakten ook twee andere nieuwkomers als invaller hun competitiedebuut: Melvin van den Heuvel en Lucas Ligtvoet.

DE WEDSTRIJD
Bij aankomst bleek het hoofdveld er prachtig bij te liggen. Door de mooie entourage (met aan twee kanten tribunes) en een lekker stralend herfstzonnetje waren de ingrediënten aanwezig voor een leuke pot voetbal.

Almkerk kwam voortvarend uit de startblokken en had in de beginfase van de wedstrijd op voorsprong kunnen – of misschien wel moeten – komen. Op rechts vindt Corne van Rosmalen zijn teamgenoot Quinten Eugenia, de door laatstgenoemde breedgelegde bal kon helaas door Niels Nieuwesteeg niet tot doelpunt worden gepromoveerd.

Almkerk had veelvuldig balbezit waarbij Sparta’25 wachtte op een foutje. Uit het vele balbezit van Almkerk creëerde de ploeg een aantal kansjes en mogelijkheden (Niels Nieuwesteeg, Jelle Stalenhoef) maar gescoord werd er niet.

Doordat het veld ‘stroopte’ was het lastig voor Almkerk om de bal snel rond te laten gaan en het spel te verplaatsen van links naar rechts (en andersom). Halverwege de 1e helft wordt in de opbouw balverlies geleden en behoedt keeper Dennis van der Duin zijn team met een sublieme redding voor een achterstand.

Na een half uur komt de thuisploeg, toch enigszins tegen de verhouding in, op een 1-0 voorspong. Een geplaatst schot van randje zestien valt binnen en Almkerk moet in de achtervolging.

In de 33e minuut is er sprake van een heuse scrimmage voor het doel van Sparta’25 waarbij Almkerk binnen tien seconden drie keer mag ‘vuren’ maar uiteindelijk niet weet te scoren. De pogingen van Daan van der Leun, Quinten Eugenia en de vroeg ingevallen Dominique Mahu worden op miraculeuze wijze geblokt.

Almkerk blijft de bovenliggende partij. Enkele minuten voor rust volgt de gelijkmaker: vanuit een goede dieptepass van Jenner Koek is het captain Jelle Stalenhoef die de keeper passeert en de 1-1 laat aantekenen.

In de laatste 5 minuten voor rust drukt Almkerk het krachtverschil tot twee keer toe uit in een (op dat moment) terechte voorsprong. Echter dat was gerekend buiten het arbitrale trio. Beide goals worden afgekeurd. Eerst werd een goal van Daan van Leun afgekeurd vanwege vermeend buitenspel. Op slag van rust lijkt Dominique Mahu zijn team met een voorsprong naar de thee te schieten maar aan zijn doelpunt zou gevaarlijk spel zijn voorafgegaan, althans zo wordt dit uitgelegd door de dienstdoende arbiter.

Zo wordt de rust bereikt met een 1-1 tussenstand.

Het spelbeeld in het eerste kwartier van de tweede helft is identiek aan de eerste vijfenveertig minuten: Almkerk in balbezit en Sparta’25 loerend op een foutje.

Na een ruim uur spelen wordt de wedstrijd ineens binnen enkele minuten beslist. Een hoge bal in het strafschopgebied bij Almkerk stuitert en blijft “hangen”. Geen van de verdedigers in de buurt grijpt in. Uiteindelijk reageert een Sparta-aanvaller het meest doortastend, schiet binnen en brengt zijn team op een 2-1 voorsprong. Enkele minuten later wordt het vanuit een (terechte) penalty zelfs 3-1.

Almkerk probeert in de laatste 20 minuten nog een soort alles-of-niets. Het wordt helaas niets.

SAMENGEVAT
Almkerk controleert en domineert een uur lang de wedstrijd. In dat uur wordt de beslissing niet geforceerd. In het laatste half uur houdt de thuisploeg relatief eenvoudig stand en komt Almkerk niet meer dreigend voor de dag. De werklust en effectiviteit (en het “geluk” dat de beide doelpunten die Almkerk op 1-2 zouden zetten, niet doorgingen) brengen Sparta’25 de eerste punten van het seizoen.

TENSLOTTE
Wij feliciteren Sparta’25 met de overwinning. Almkerk krijgt volgende thuis tegen ’t Zand een herkansing om de eerste drie punten van het seizoen te verdienen. Deze wedstrijd begint om 14.30u. Wees erbij, de mannen van trainer Vincent de Klerk kunnen de support goed gebruiken.