Maak kennis met… Marnix de Jong (Almkerk 2)

Marnix de Jong (30 jaar) is op dit moment speler van het tweede elftal van Almkerk en vandaag gaan we hem beter leren kennen. Met het tweede elftal speelt hij in de 1e klasse. Hij is één van de centrale middenvelders en daarnaast is hij ook de aanvoerder van het elftal.

De Nieuwendijker is woonachtig geweest in Gorinchem, Nieuwendijk, Breda en Almkerk. Op dit moment is hij inwoner van Nieuwendijk. Daar woont hij bij zijn vader en zijn broertje. Daarnaast heeft hij nog een oudere zus. Zij heeft sinds anderhalf jaar een zoontje, waar hij trotse oom van mag zijn! In zijn tijd als inwoner van Almkerk woonde hij in de kerkstraat vlakbij de Alm. ‘Een betere plek is er bijna niet!’ zoals hij het zelf omschrijft.

Marnix heeft de opleiding commerciële economie gedaan. Na deze opleiding heeft hij een half jaar in Malaga gewoond om daar Spaans te leren. Laat dat nou net goed van pas komen met het aankomende trainingskamp in Benidorm op het oog!

Na deze tijd in Spanje is hij bij Buwatec gaan werken. Dit bedrijf is gevestigd in Almkerk en hij werkt daar als internationaal sales manager in de tuinbouw. Zoals hij het zelf omschrijft: ‘Dat is echt super, ik mag de hele wereld over reizen en combineer dat dan graag met een vakantie’.

Op 5-jarige leeftijd is Marnix begonnen met voetballen bij GJS. Vanaf zijn 7e is hij woonachtig in Nieuwendijk, waardoor het niet moeilijk was om te beginnen bij VV Altena in de F2 (tegenwoordig de onder 9). Op zijn 17e maakte hij zijn debuut bij het 1e elftal van Altena en vanaf dat moment bleef hij onderdeel van het selectievoetbal. Dit is zijn tweede seizoen bij Almkerk, waar hij 8 jaar geleden dus ook heeft gewoond.

Zijn hoogtepunt binnen het voetbal was de promotie in de nacompetitie met Altena naar de 1e klasse. De uitwedstrijd tegen Duiveland verloren ze met 2-0, waarna ze het in Nieuwendijk goedmaakte met een 5-1 overwinning en dus promoveerde naar de 1e klasse. Het hoogtepunt in Almkerk was zijn allereerste goal in het blauw witte shirt. Hij had lang op het moment gewacht en ik citeer: ‘Ik heb zelden zo hard gejuicht en zo kon ik eindelijk het Almkerkse logo kussen’ zegt hij met een knipoog.

De degradatie van vorig seizoen met Almkerk 2 is voor hem het dieptepunt geweest binnen het voetbal. Het had naar zijn inziens niet gehoeven, maar hij denkt wel dat het beter is voor het moraal binnen het team. Plezier staat dan ook voor hem op nummer 1. ‘Zeker nu ik ook een dagje ouder word, wil ik zo lang mogelijk en zoveel mogelijk voetballen. Ik wil plezier maken met het team en dat is voor mij een grote drijfveer.’

Almkerk 2 heeft vorig jaar best wat tikken gehad door de mindere resultaten, maar het moraal is terug en er wordt weer veel plezier gemaakt. Marnix omschrijft de ploeg als een mix van jong en oud, waar veel wordt gelachen en waarin respect en de mens centraal staat. Het plezier is weer terug en dat is voor hem een enorme verademing. Samen is niet alleen!

Voor Marnix is voetbal het allermooiste wat er is en hij gaat dan ook nooit met tegenzin trainen of voetballen. Tijdens de corona pandemie merkte hij dat er één ding is wat bovenaan kwam te staan: de kleedkamer. De gezelligheid is voor hem een zeer belangrijk aspect. Kenmerkend aan Marnix is dan ook de Jannes Hitmedley die met enige regelmaat door de speaker galmt.

Voor welk persoon binnen de vereniging heb jij lovende woorden?

‘Lex Roubos, ik waardeer hem enorm bij de club. Naast de website regelt hij de pubquiz met zijn pubquiz-team altijd fantastisch. Pim van de Nieuwenhuijzen, Roger van Vugt, Paul en Luuk Ruiter mogen dan ook zeker genoemd worden. Keep up the good work!’

Almkerk 2 heeft een mooie start achter de rug met de volle buit na 4 wedstrijden (12 punten). Marnix verwacht dit seizoen dan ook meer overwinningen dan vorig seizoen en hij denkt dat ze met het elftal om de bovenste plaatsen mee gaan doen.

Aanstaande zaterdag ligt het competitievoetbal voor een weekje stil, maar Almkerk 2 speelt in de volgende ronde van het bekertoernooi een thuiswedstrijd tegen MZC’11. Hopelijk kan het elftal de goede start van de competitie een vervolg geven in het bekertoernooi. Op Sportpark Almkerk wordt er om 14:30 afgetrapt.