Almkerk 2 wint in derby van GRC-14 (met samenvatting)

Op zaterdag 11 november stond de derby tegen onze buren uit Giessen op het programma. Na twee mindere resultaten (verlies tegen Tricht en gelijkspel tegen RWB) werd het weer eens tijd om een driepunter te pakken. Onder leiding van scheidsrechter van Doesburg werd er om 14:30 afgetrapt op Sportcomplex Almkerk.

Almkerk had een duidelijk strijdplan; alles geven en er zou vandaag zeker niet verloren worden. Dat was vanaf minuut één duidelijk. Almkerk zet druk vooruit en GRC komt er amper aan te pas. Het tempo ligt hoog en al in de 7e minuut is het raak; Jeroen Plomp scoort de verdiende 1-0 voor Almkerk. Hij verovert zelf de bal op het middenveld en kan vervolgens vanaf de rechterkant doorlopen naar de goal en schiet raak.

De thuisploeg gaat door met hetzelfde spel en gunt GRC geen rooie cent. Even denkt Almkerk dan ook op 2-0 te komen. Na een goede breedte pas van Jeroen komt Nick vanaf de linkerkant het strafschopgebied binnen. Hij legt de bal breed op Andres die bal binnentikt, maar deze goal wordt afgekeurd vanwege buitenspel. Zoals u zelf kunt zien in de samenvatting; deze goal werd ons onterecht afgenomen.

Aan de andere kant komt GRC werkelijk uit het niets op 1-1. Scheidsrechter van Doesburg geeft een (twijfelachtige) overtreding tegen, waarna de daaropvolgende vrije trap via de muur in het Almkerkse doel verdwijnt; 1-1. Gelukkig brengt dit de thuisploeg niet van de wijs en laat Almkerk zien uit welk hout ze gesneden zijn. Vrijwel direct na de aftrap volgt er een lange bal van achteruit vanaf de voet van Nick. Hij legt de bal achter de laatste linie en Andres weet de bal knap mee te nemen. Hij passeert zijn tegenstander, legt de bal breed en vervolgens is het Jeroen die zijn tweede goal weet te maken; 2-1. Een mooi moment van veerkracht van de thuisploeg. Dit is tevens ook de ruststand.

Na de rust klopt Almkerk op de deur van GRC en komen de gasten uit Giessen er zelf amper meer aan te pas. In de 61e minuut is daar dan de bevrijdende 3-1. Johnny Wilhelm krijgt de bal aangespeeld op de rand van het strafschopgebied en schiet de bal hard en laag in de verre hoek. Een fijn moment voor de 3-1, maar Almkerk voelt dat er nog meer te halen valt.

En dat is ook het geval, want in de 67e minuut scoort Andres Kwetters de 4-1. Na twijfelend optreden van de Giessense verdediger komt Andres in balbezit en krult hij de bal in de verre hoek. De uitslag wordt op het bord gezet door Gijs van het Hof. Met zijn tweede goal van het seizoen brengt hij de eindstand op 5-1. Vanuit een corner situatie krijgt hij de bal voor de voeten en schuift deze onder de keeper van GRC door.

Een mooie overwinning voor de thuisploeg en door het puntenverlies van De Alblad staat Almkerk bovenaan de ranglijst en daarmee dus ook op pole position voor de eerste periodetitel. Die periodetitel kan aanstaande zaterdag veilig gesteld worden als we op bezoek gaan bij Rijsoord. Op het sportpark aan de Vlasstraat wordt er om 12:00 uur afgetrapt en we hopen op veel supporters langs de lijn tijdens deze belangrijke wedstrijd.