FEESTDAG ALMKERK: RUIME WINST BIJ SARTO (1-5)

Op de “elfde van de elfde” deed Almkerk zaterdag uitstekende zaken door in Tilburg de uitwedstrijd tegen Sarto in winst om te zetten. Dit resultaat zorgde uiteraard voor een (spreekwoordelijke) polonaise bij de gasten die zich hierdoor in de subtop nestelden.

VOORAF
Sarto is één van de grotere clubs in Noord-Brabant en telt zo’n 1700 leden. Het eerste elftal speelt normaliter haar wedstrijden op zondag. Tegen Almkerk werd (uiteraard) gespeeld op zaterdag. De wedstrijd had een aanvangstijd van 18 uur. Omdat het hoofdveld niet beschikt over verlichting werd uitgeweken naar veld 6.

BEGINFASE OVERWELDIGEND
Nadat (de vrouwelijke) arbiter Gijsbers had gefloten voor het beginsignaal brandde de wedstrijd gelijk los. Almkerk had veelvuldig balbezit, speelde dominant, creëerde kans na kans en bleek uitermate effectief.

Binnen twintig minuten stond er een duidelijk 0-3 tussenstand op het (denkbeeldige, want niet aanwezige) scorebord.

Na tien minuten opende Almkerk de score. Een goed schot van Jelle Stalenhoef werd nog gepareerd maar de rebound was een prooi voor Daan van der Leun, 0-1.

Enkele minuten later zette Niels Nieuwesteeg goed door in een duel. Hij stelde hiermee Lucas Ligtvoet in staat om balbezit te houden en de achterlijn te halen. De breedgelegde bal vanaf de achterlijn werd binnengelopen door wederom Daan van der Leun, 0-2.

In de twintigste minuut komt Lucas Ligtvoet in balbezit. Waar de lichtvoetige aanvaller enkele minuten eerder de man was van de assist, daar werd hij nu zelf de doelpuntenmaker. Lucas’ schot van buiten de zestien meter trof doel en daarmee werd de marge drie doelpunten, 0-3.

NOG HEEL EVEN EEN BEETJE SPANNEND
Na de bliksemstart van Almkerk leek de wedstrijd wel gespeeld. De thuisclub kon geen vuist maken en de gasten controleerden eenvoudig.

Een kwartier voor rust brengt slordig balverlies op het middenveld bij Almkerk de Tilburgers in balbezit. Het foutje wordt direct afgestraft: het afstandsschot belandt via de binnenkant van de paal tegen de touwen, 1-3.

Sarto heeft in dat deel van de wedstrijd (vlak voor de pauze) iets vaker balbezit dan de periode ervoor. Op zoek naar de aansluitings-treffer krijgen de “Kruikenzeikers” echter nul op rekest. De verdediging van Almkerk staat als een huis en er worden geen kansen weggeven.

De laatste kans voor rust is weer voor Almkerk. Na een mooie steekpass van Lucas Ligtvoet krijgt Melvin van den Heuvel een schietkans. De Tilburgse goalie brengt redding.

Ruststand 1-3

TWEEDE HELFT: NIET MEER IN GEVAAR
Zonder altijd de bal te hebben, speelt Almkerk een uitstekende tweede helft. Er wordt compact gespeeld en er wordt geen enkele kans weggeven. Het eerder vermelde tegendoelpunt bleek de enige mogelijkheid voor de thuisploeg over de hele wedstrijd. Een compliment voor de organisatie bij de gasten is hiervoor op zijn plaats.

Halverwege de tweede helft leek Almkerk de wedstrijd definitief in het slot te gooien. De 1-4 werd echter vanwege (vermeend) buitenspel afgekeurd.

In de laatste minuten van het duel wordt de score alsnog opgevoerd. Een kopbal van Luuk van der Leun wordt nog tegengehouden, de zojuist ingevallen Dominique Mahu is gretig en werkt de rebound in het doel (1-4). Een vernietigend schot van Corne van Rosmalen wordt uitstekend gekeerd door de Sarto-keeper, de rebound is voor Daan van der Leun (1-5).

Dit betekent tevens de eindstand, 1-5.

BIJZONDERHEDEN
Het is lang geleden dat een speler van Almkerk een hattrick scoorde in een competitiewedstrijd. Daan van der Leun werd zo Almkerks eigen “prins carnaval” en verdiende er een publiekswissel mee. Deze wissel was tevens een mooi moment voor Maxwell Boateng de Kort die hiermee zijn officiële competitiedebuut mocht maken.

Aanvoerder Jelle Stalenhoef viel halverwege geblesseerd uit, hopelijk valt zijn blessure mee.

Materiaalman Kees van der Plas was afwezig vanwege vervelende persoonlijke omstandigheden. Wij wensen hem sterkte deze dagen.

Toepasselijk genoeg komt Almkerk met deze overwinning op elf(!) punten uit zes wedstrijden.

PROGRAMMA
Aanstaande zaterdag speelt Almkerk om 14.30 een thuiswedstrijd tegen TSC. Alle supporters zijn welkom om het eerste elftal te steunen in de jacht op drie punten tegen de gasten uit Oosterhout.