ZUUR VERLIES VOOR ALMKERK TEGEN WNC (1-3)

Dit weekend troffen de nummers 2 en 3 van de ranglijst elkaar. Almkerk stond voor aanvang van de wedstrijd één plaatsje hoger dan de gasten uit Waardenburg. Het “track-record” over de laatste jaren is duidelijk is het voordeel van de gasten. Van de laatste 14 ontmoetingen tussen beide ploegen eindigden er slechts 2 in een overwinning van de blauwwitten. WNC dus kan worden getypeerd als een “angstgegner”.

Aan de andere kant dient te worden opgemerkt dat Almkerk al 7 wedstrijden op rij niet heeft verloren. In de eerdere drie thuiswedstrijden werden zelfs louter overwinningen behaald.

Aan de hand van bovenstaande gegevens lijken op voorhand dan ook voldoende ingrediënten aanwezig voor een leuke en spannende pot voetbal.

Afgelopen zaterdag werd het een wedstrijd die (helaas) qua uitslag anders eindigde dan gezien het spelbeeld mocht worden verwacht. Het wachten was op een voorsprong van de thuisploeg, de doelpunten vielen echter aan de andere kant..

EERSTE HELFT

Het eerste kwartier van de wedstrijd was voor de gasten. Al in de openingsminuut voorkwam Dennis van Duin met een spectaculaire redding dat de Waardenburgers op voorsprong zouden komen. Almkerk had het in de beginfase lastig. De blauwwitten werden vastgezet en kwamen niet van de eigen helft af.

Nadat Almkerk deze lastige wedstrijd-start had overleefd, gooide het de schroom van zich af. Langzaam maar zeker veranderde het wedstrijdbeeld. Vanaf halverwege de eerste helft was het balbezit nu merendeels voor de gastheren. Dit resulteerde ook in de eerste kansen voor de Brabanders. Een kopbal van Luuk van der Leun werd fraai gepareerd door de Gelderse goalie. Melvin van den Heuvel kon net niet profiteren van een tekort ’tikkie terug’. Uit een scrimmage na een corner was wederom Luuk van der Leun gevaarlijk, zijn schot gaat over.

Almkerk heeft de controle en behoudens de kopbal in de eerste minuut geeft de ploeg niets weg. Zelf krijgt de ploeg (zoals beschreven) wel wat kansjes. Deze kunnen nog niet kunnen worden omgezet in doelpunten. De ruststand is derhalve, 0-0

TWEEDE HELFT

De tweede helft gaat verder zoals de eerste is geëindigd. Twee ploegen die aan elkaar gewaagd zijn, waarbij het lijkt alsof Almkerk de bovenliggende partij is. Lucas Ligtvoet brengt het eerste gevaar van de tweede helft. Zijn schot gaat echter langs de verkeerde kant van de paal.

Halverwege de tweede is het ‘ineens’ 0-1. Een lange bal van de Waardenburgers wordt niet goed verwerkt. De bal ‘blijft hangen’ en zo ontstaat (na de mogelijkheid in de 1e minuut) de 2e kans van de wedstrijd voor WNC. De bal gaat binnen en Almkerk kijkt tegen een achterstand  aan.

Enkele minuten na de opgelopen achterstand komt Almkerk direct langszij. Een voorzet van Lucas Ligtvoet bereikt Daan van der Leun. De middenvelder controleert de bal en schiet binnen, 1-1.

In het laatste kwart van de wedstrijd komen invallers Quinten Eugenia en Steven Molenschot in het veld. Beide mannen zijn direct gevaarlijk. Na een steekpass van Steven Molenschot krijgt Quinten Eugenia een vrije doortocht richting het WNC-doel, met een uiterste krachtsinspanning wordt zijn poging geblokt. Dezelfde Quinten Eugenia is nogmaals dicht bij een doelpunt, ditmaal wordt zijn volley gekeerd door de keeper. Iets later is de WNC-goalie ver uit zijn doel en krijgt Steven Molenschot een schietkans. Helaas is zijn schot net niet hard en hoog genoeg.

Ondanks het veldoverwicht lukt het de thuisploeg niet om de bal tegen de touwen te krijgen. Dan zegt een aloude voetbalwet dat je ‘m’ ook nog wel eens tegen kan krijgen als je zelf niet scoort. In de blessuretijd is het inderdaad WNC dat toeslaat. Uit een corner wordt het 1-2. In de extra tijd van de extra tijd wordt zelfs 1-3.

SAMENVATTEND

De start van de wedstrijd is voor WNC. Daarna kantelt de wedstrijd. Almkerk controleert en krijgt gedurende de wedstrijd diverse mogelijkheden. Ondanks dat de thuisploeg het meeste recht lijkt te hebben op een voorsprong (overwinning), weet de thuisploeg echter niet meer dan één keer te scoren en krijgt het team in de absolute slotfase het deksel op de neus met twee tegendoelpunten.

Door deze nederlaag wipt WNC in de stand over Almkerk heen. De Waardenburgers staan nu tweede.

PROGRAMMA

Aanstaande zaterdag speelt Almkerk om 18.00 een uitwedstrijd bij Emplina in Empel. Het zal de laatste wedstrijd zijn in dit kalenderjaar, 2023. Om het jaar mooi af te sluiten, is een goed resultaat gewenst. Alle supporters zijn welkom om het eerste elftal te steunen!