ALMKERK PAKT PUNT IN EXTREMIS

Zaterdag stond de eerste “terug”wedstrijd van de competitie op het programma. Almkerk ontving Sparta’25 uit Beek en Donk. De heenwedstrijd eindigde in een nederlaag (3-1).

De wedstrijd van dit weekend kende een bizar (score)verloop en leverde uiteindelijk beide teams één punt op.

PUZZELEN

Het was voor de technische staf van Almkerk even puzzelen welke elf spelers zouden starten. Naast de al langer geblesseerden (Falk van Sluisveld en Corne van Rosmalen) ontbraken deze week ook Melvin van den Heuvel (eveneens geblesseerd) en Niels Nieuwesteeg (geschorst). Met het doorvoeren van enkele positiewisselingen werd de uitdaging opgelost. Het resulteerde in basisplaatsen voor Quinten Eugenia en Dominique Mahu.

STERKE START

Op het winderige sportcomplex nam de thuisploeg direct het heft in handen. Het vele balbezit leidde tot een tweetal mogelijkheden. Na een goede combinatie schiet de wegdraaiende Dominique Mahu recht in de handen van de keeper. Even later vliegt een schot uit de tweede lijn van Quinten Eugenia naast de verkeerde kant van de paal.

LESJE EFFECTIVITEIT

Halverwege de eerste helft komt Sparta’25 geheel tegen de verhouding in op voorsprong. Een aanvaller van de bezoekers zoekt (en vindt) het standbeen Remco den Besten om hierover te vallen. De toegekende strafschop wordt binnengeschoten, 0-1.

Almkerk heeft driekwart van het balbezit, krijgt diverse kansen, maar staat wel op achterstand.

In het vervolg van de eerste helft gaat het op dezelfde wijze verder. In de jacht op de gelijkmaker krijgt Almkerk diverse kansen maar weet niet tot scoren te komen. Een schot van Quinten Eugenia (met zijn linkerbeen) wordt gepareerd door de doelverdediger. Diezelfde doelman weet Dominique Mahu in een 1-op-1-situatie af te houden van een doelpunt. Ook een scrimmage waarbij zowel Quinten Eugenia als Lucas Ligtvoet schietmogelijkheden krijgen, levert geen doelpunt op.

Vlak voor rust komt Sparta’25 voor het eerst een beetje naar voren. Een voorzet vanaf de rechterkant wordt op basis van doorzettingsvermogen binnengewerkt door de spits, 0-2.

De gasten uit Beek en Donk zijn twee keer over de middenlijn geweest en “peuren” daaruit twee doelpunten. Almkerk kan daar geen goals tegenover zetten, zo is de ruststand 0-2.

WEDSTRIJD LIJKT BESLIST

De eerste kansjes in de tweede helft zijn (in lijn met het eerdere deel van de wedstrijd) voor de thuisploeg. Een schot van Jenner Koek gaat naast. Hetzelfde geldt voor een poging van Dominique Mahu.

Tien minuten na rust lijkt de wedstrijd beslist. Een corner voor Sparta’25 wordt binnengekopt, 0-3.

ANDERE FORMATIE

Met nog een half uur te spelen besluit de thuisploeg het iets anders neer te zetten. Een verdediger minder en een aanvaller erbij. Met een dergelijke achterstand is er toch niets meer te verliezen.

Halverwege de tweede helft komt Almkerk iets dichterbij. Dominique Mahu wordt diepgestuurd en schiet binnen, 1-3.

PRACHTIGE APOTHEOSE

Het laatste deel van de wedstrijd staat bol van de hectiek. Voor de neutrale toeschouwer is er veel spektakel te zien.

In een poging de achterstand te verkleinen besluit Daan van der Leun zelf te schieten, zijn poging gaat naast. Een keuze om de bal mee te geven op de naast hem vrijstaande Steven Molenschot was wellicht een betere optie geweest.

In de 82e minuut leek de wedstrijd (nu echt definitief) gespeeld. Sparta’25 komt uit de counter op 1-4 en hiermee is de strijd beslist. Een vlagsignaal van de assistent-scheidsrechter gooit roet in het eten. Het doelpunt wordt afgekeurd vanwege buitenspel en de stand blijft 1-3.

Enkele minuten later (86e minuut) haalt Jenner Koek op links de achterlijn. Zijn voorzet wordt keihard binnengeschoten door Dominique Mahu. De spits scoort zijn tweede goal van de middag, 2-3.

Met nog enkele officiële minuten te spelen (plus blessuretijd) ruikt Almkerk nog mogelijkheden. De resterende minuten worden alle ballen in de zestien “geslingerd” in de hoop dat de bal een keer goed valt.

In de 1e minuut van de blessuretijd wordt (in de ogen van de arbiter) bij één van deze voorzetten Steven Molenschot onreglementair naar de grond gehaald. De toegekende strafschop wordt hevig betwist door de gasten, maar biedt Almkerk de mogelijkheid om langszij te komen en toch een punt over te houden aan dit treffen. De penalty van Jelle Stalenhoef wordt gestopt. Direct erna wordt het feest van de overwinning al voorzichtig gevierd door onze bezoekers uit Beek en Donk.

Het spreekwoord luidt “je kunt beter niet de huid verkopen voordat de beer geschoten is”. Zo was het ook op het Almkerkse sportcomplex. De bezoekers dachten de buit meerdere keren binnen te hebben. In de 95′ minuut is het de ingevallen Nick Kant die een wanhoopsschot loslaat. Onderweg wordt de bal aangeraakt en met een hakje binnengewerkt door Jenner Koek, 3-3.

De scheidsrechter laat nog wel de aftrap nemen maar fluit direct daarna af.

Almkerk was vanmiddag de beter voetballende ploeg, had het meeste balbezit en kreeg de meeste mogelijkheden. Op basis hiervan lijken er twee punten verloren, maar gezien het scoreverloop kan ook worden geconstateerd dat “we” blij moeten zijn met dit punt.

PROGRAMMA

Almkerk heeft nu twee weekends vrij. De eerstvolgende wedstrijd vindt plaats op zaterdag 24 februari bij ’t Zand in Tilburg.