WEER DRIE PUNTEN MEE UIT TILBURG

Na twee weken zonder competitiewedstrijden mocht Almkerk het deze zaterdag opnemen tegen ’t Zand. De wedstrijd in Tilburg werd gespeeld tussen de nummer vier en vijf op de ranglijst. Het belang was duidelijk: de winnaar sluit aan bij de subtop, de verliezende ploeg valt terug naar de middenmoot en moet “naar beneden gaan kijken”.

Eerder dit seizoen was Almkerk thuis te sterk geweest voor ’t Zand (4-2).

BASISDEBUUT

Bij de gasten ontbrak de al langer geblesseerde Corne van Rosmalen. Het was mooi om te zien dat hij (na zijn harde botsing in de uitwedstrijd bij Emplina op 9 december) voor het eerst weer wat trainingsrondjes voor zichzelf kon lopen tijdens de warming-up. De echte wedstrijd-rentree laat nog even op zich wachten, maar beetje-bij-beetje lijkt Corne stappen vooruit te maken.

Ook Falk van Sluisveld en Melvin van den Heuvel ontbreken al enige weken in basiself vanwege blessures. Ook nu komt een basisplaats te vroeg. Beide mannen zijn echter wel op de weg terug. Deze zaterdag zitten zij voor het eerst weer bij de wedstrijdselectie (op de bank).

Tenslotte ontbreekt deze zaterdag ook Remco den Besten. De middenvelder die afgelopen seizoen nog werd uitgeroepen tot “speler van het jaar” is er niet bij vanwege privé-omstandigheden.

In de blauwwitte formatie was voor het eerst een basisplaats voor Maxwell Boateng de Kort. De jongeling zou bij zijn debuut een prima partij spelen als rechtsback.

EERSTE HELFT VOOR DE THUISPLOEG

Bij ’t Zand had men besloten dat de wedstrijd gewoon kon plaatsvinden op het (natuurgras) hoofdveld. Door de vele regenval van afgelopen dagen waren de omstandigheden erg zwaar.

Nadat scheidsrechter Babat (die een goede pot zou fluiten) voor het begin had geblazen, bleek ’t Zand in de eerste helft de bovenliggende partij. Almkerk kwam niet aan voetballen toe. Het “stond” niet goed.

Typerend voor de eerste helft was het feit dat de gasten geen enkele noemenswaardige doelpoging konden ondernemen. Aan de andere kant werd ’t Zand enkele keren gevaarlijk. Bij die mogelijkheden was keeper Dennis van Duin paraat.

Zo werd de rust bereikt met een 0-0 tussenstand.

ANDER SPELBEELD

De tweede helft was nog geen minuut oud toen Almkerk voor het eerst in de wedstrijd een mogelijkheid kreeg. Het schot van Lucas Ligtvoet werd “gekraakt”. Toch was het een voorteken dat de tweede helft anders zou gaan lopen dan de eerste helft.

Even later geeft Niels Nieuwesteeg de bal mee aan Steven Molenschot. Zijn schot belandt in het zijnet.

Halverwege de tweede helft krijgt ’t Zand nog één schietkans. De bal wordt verkeerd geraakt en hobbelt naast. Dit zou hun laatste mogelijkheid blijken.

MOOIE DOELPUNTEN

Het laatste kwart van de wedstrijd is volledig voor Almkerk. Enigszins eufemistisch kan worden gesteld dat het “showtime” was. Drie kansen leveren even zo veel doelpunten op.

Na goed doorzetten van Steven Molenschot komt Dominique Mahu in balbezit. De spits raakt de bal lekker en schiet zijn ploeg met een strak schot in de bovenhoek op voorsprong, 0-1.

Tien minuten voor tijd wordt een vrije trap slim genomen. Steven Molenschot geeft de bal intelligent mee aan Jenner Koek. Laatstgenoemde schiet hard in de korte hoek, 0-2. Hiermee is de overwinning zo goed als zeker.

In deze wedstrijd wordt het mooiste tot het laatst bewaard. Lucas Ligtvoet vindt met een schitterende steekpass Quinten Eugenia. De ingevallen aanvaller ligt dan al op volle snelheid en krijgt de bal lekker mee in de loop. Met een verwoestende knal in de bovenhoek geeft hij deze wedstrijd een heerlijk slotakkoord, 0-3.

Eerder dit seizoen werd gewonnen bij Sarto en ook nu bij ’t Zand worden de punten weer meegenomen uit Tilburg.

PROGRAMMA

Volgende week speelt Almkerk thuis tegen koploper RBC, aanvang 14.30u. Iedereen wordt van harte uitgenodigd de spelers van Almkerk te komen aanmoedigen in de jacht op drie punten.