ALMKERK BOEKT WEER EENS THUISZEGE (met samenvatting)

In de laatste vier thuiswedstrijden werd er niet gewonnen. De laatste thuiszege voor de mannen van Vincent de Klerk dateerde van medio november toen TSC aan de zegekar werd gebonden. Deze zaterdag werd gespeeld tegen Erp. Door een 3-1 overwinning kwam er een einde aan een maandenlange periode zonder thuisoverwinning.

OPSTELLING

Voorafgaand aan de wedstrijd tegen Erp is het weer even puzzelen voor de technische staf. Bij Almkerk ontbreken corne van Rosmalen en Danilo Kros vanwege blessures. De niet geheel fitte Melvin van den Heuvel, Falk van Sluisveld en Lucas Ligtvoet beginnen alledrie op de bank. Het resulteert in een basisplaats voor Quinton Eugenia. Ook “kind van de club” Ramon van Dalen start vanaf het eerste fluitsignaal. Het is zijn eerste basisplaats van dit seizoen, waar hij veelal zijn minuten maakt in het tweede elftal.

SNELLE ACHTERSTAND

Met een fraai lentezonnetje op de achtergrond scoorde pupil van de week Wies Versteeg het eerste doelpunt van de middag. Uiteraard werd deze goal niet meegeteld in de stand en floot de scheidsrechter enkele seconden later voor het begin van de wedstrijd. De leidsman, de heer Bogers, liet het spel vaak “lekker doorgaan” en floot een prima pot.

Almkerk krijgt de eerste kans van de wedstrijd. Via Steven Molenschot en Niels Nieuwesteeg komt Dominique Mahu in kansrijke positie. De Erpse keeper brengt redding. Aan de andere kant is de eerste mogelijkheid wel direct raak. Met een strakke crosspass van de linkercentrale verdediger wordt de Erpse rechtsbuiten aan het werk gezet. Zijn voorzet wordt binnengekopt en zo staat het binnen vijf minuten 0-1 voor de bezoekers.

Almkerk speelt in het eerste kwart van de wedstrijd slordig. En weet niet tot kansen te komen.

Halverwege de eerste helft krijgen de elf uit Erp hun tweede (en later zou blijken hum laatste) mogelijkheid van de wedstrijd. Een volley vanuit een corner treft geen doel.

NOG VOOR RUST OP VOORSPRONG

Na een moeizaam eerste kwart komt Almkerk steeds beter in de wedstrijd. Na een klein half uur geeft Niels Nieuwsteeg een fantastische voorzet (met zijn linkerbeen!) die fraai wordt binnengekopt door Steven Molenschot. De middenvelder brengt de wedstrijd weer in evenwicht, 1-1.

Almkerk heeft het momentum. Nog voor de rust krijgen de blauwwitten meerdere kansen. Een schot van Jelle Stalenhoef vanaf randje zestien is een prooi voor de doelverdediger. De volgende mogelijkheid is wel raak. Dominique Mahu is sterk in een duel en krijgt de bal bij Quinton Eugenia. Het schot van laatstgenoemde belandt uiteindelijk bij de tweede paal waar Niels Nieuwesteeg de bal voor het intikken heeft  2-1. Dit is tevens de ruststand.

CONTROLE TOT AAN RODE KAART

Met een voorsprong op zak is Almkerk de betere ploeg in het eerste deel van de tweede helft. Almkerk controleert de wedstrijd. Erp kan niet gevaarlijk worden.

Halverwege de tweede helft duwt Jelle Stalenhoef een tegenstander iets te fel van zich af. Wat lijkt op een ongelukkige botsing wordt door het arbitrale trio geïnterpreteerd als een slaande beweging waardoor de Almkerkse aanvoerder met rood het veld dient te verlaten.

Deze man-meer-situatie is het signaal voor Erp om meer de aanval te zoeken op jacht naar resultaat.

ONDERTAL: ORGANISATIE EN KARAKTER

Zodra Erp volle bak gaat aanvallen toont Almkerk karakter. Vanuit een gesloten organisatie wordt hard gewerkt. Er wordt geen kans weggeven.

Almkerk kan tien minuten voor tijd de wedstrijd beslissen als Quinton Eugenia 1-op-1 richting de Erpse keeper kan doorkomen. De goalie wordt winnaar van dat duel en houdt zijn ploeg in de wedstrijd.

Het blijkt uitstel van executie. Vlak voor tijd zetten Quinton Eugenia en Steven Molenschot een mooie combinatie op. Steven Molenschot stuurt Quinton Eugenia de diepte in. Nu blijft de spits wel koel en beslist de wedstrijd, 3-1.

Almkerk boekt een fijne overwinning en neemt zodoende meer afstand van de onveilige plaatsen en kan voorzichtig weer naar boven kijken.

PROGRAMMA

Voor Almkerk staan twee vrije weekends op het programma, de eerstvolgende partij is zaterdag 6 april een thuiswedstrijd tegen Sarto (aanvang 14.30). Alle publiek is welkom om onze spelers aan te moedigen op jacht naar drie punten.

Foto’s door Jan Noorloos