ALMKERK ONDERUIT BIJ EFFECTIEF WNC

In een wedstrijd waarbij de gasten het meeste balbezit hebben, gaat de overwinning naar de gastheren. WNC krijgt gedurende de hele wedstrijd drie mogelijkheden en scoort drie doelpunten. Almkerk krijgt ook mogelijkheden, maar komt niet verder dan één doelpunt vlak voor het einde van de wedstrijd. Het resultaat bij WNC tegen Almkerk is dan ook 3-1.

INZET NACOMPETITIE

Beide ploegen bevinden zich in de subtop. WNC en Almkerk staan respectievelijk tweede en derde achter de ongenaakbare kampioen RBC. In dit rechtstreekse gevecht staat een zo goed mogelijke uitgangspositie richting de nacompetitie op het spel.

In het Gelderse Waardenburg kan trainer Vincent de Klerk beschikken over de complete selectie, met uitzondering van de zieke Falk van Sluisveld en de geblesseerde Jorg Kant.

EERSTE HELFT

Op de prachtige grasmat gaat Almkerk aardig van start. Optisch gezien lijkt het de sterkere ploeg. Toch is de eerste kans voor WNC. Na een kwartier mogen de Waardenburgers een een-tweetje opzetten door het centrum en het is bij de eerste de beste kans direct raak, 1-0.

Het spelbeeld blijft hierna het hetzelfde: Almkerk aan de bal en WNC achterover leunend. In dit deel van de wedstrijd (halverwege de eerste helft) komt Almkerk hierbij regelmatig in kansrijke positie. Na een goede combinatie met Dominque Mahu krijgt Jelle Stalenhoef een goede schietkans. Zijn poging treft echter geen doel. Iets later krijgt Jelle nog een mogelijkheid wanneer de bal vanuit de kluts ineens voor zijn voeten ligt, het schot gaat over.

Een volgende potentiële kans wordt nooit echt een kans: een afstandschot van de blauwwitten lijkt in de zestien te worden geblokt met de armen. Arbiter Felix wenst er geen strafschop voor te geven.

Net binnen het half uur is het 2-0. Vanuit een stilstaande situatie (vrije trap) wordt de bal achter de Almkerkse verdediging gelegd. Na een goede aanname haalt de rechterspits de achterlijn en zijn voorzet wordt binnengelopen.

In het laatste kwartier van de eerste helft gaat Almkerk op jacht naar de aansluitingstreffer. Bij één van de Brabantse aanvallen wordt Lucas Ligtvoet diepgestuurd. De hoge bal wordt door de WNC-keeper voor zijn hoofd weggeplukt, echter gebeurt dit buiten het strafschopgebied. Het lijkt op het bewust ontnemen van een kansrijke situatie. Nadat eerder al een mogelijke strafschop is weggewuifd valt ook bij deze situatie het “scheidrechterlijke kwartje” naar de voor Almkerk verkeerde kant. De keeper ontvangt slechts een gele kaart en mag blijven staan.

In de blessuretijd van de eerste helft krijgt Jelle Stalenhoef nog een mogelijkheid, zijn schot kan echter nog net worden geblokt.

Ruststand 2-0.

TWEEDE HELFT

In de rust worden twee wissels doorgevoerd om te proberen het tij te keren. Ook in de tweede helft wordt Almkerk de bal gegund door WNC.

De eerste mogelijkheid van de tweede helft is voor Steven Molenschot. Zijn volley bereikt echter nooit het doel omdat een Waardenburgse verdediger zich in de baan van het schot werpt en de bal blokt.

Na een kwartier in de tweede helft lijkt de wedstrijd wel beslist. Een lange bal vanuit de verdediging van WNC bereikt ineens een vrijstaande spits. Deze mag vanaf de middenlijn op snelheid doorlopen richting het doel van Almkerk en met een beheerste afronding is het 3-0.

Halverwege de tweede helft moet WNC verder met tien man. Na een duel om de bal slaat de WNCspits één van de Brabantse verdedigers. De rode kaart is het logische gevolg. De gele kaart voor Danilo Kros is minder logisch.

Met een mannetje minder gunt WNC, nog meer dan hiervoor, het balbezit aan Almkerk. De Brabanders weten niet tot echte kansen te komen. Tien minuten voor tijd lijkt de wedstrijd toch nog spannend te kunnen worden. Een vrije trap op de rand van het zestienmetergebied wordt binnengeschoten door Danilo Kros, 3-1.

In de resterende tijd krijgt Almkerk geen kans meer en mag WNC de overwinning vieren, eindstand 3-1.

SAMENGEVAT

De Gelderlanders spelen vanuit een compacte organisatie en gokken op de individuele klasse en snelheid van haar aanvallers. Almkerk heeft veel de bal en mag het spel maken. Vandaag is het van Almkerkse zijde ‘aan de bal’ niet goed genoeg om WNC in de problemen te brengen, daarnaast wordt  een paar keer naïef verdedigd tegen goede WNC- aanvallers. De overwinning voor WNC is, ondanks een veldoverwicht voor Almkerk, dan ook verdiend.

Deze wedstrijd geeft richting de nacompetitie stof tot nadenken: een tegenstander die je het gevoel geeft dat je de bovenliggende partij bent maar die vervolgens wel relatief eenvoudig de punten meeneemt (of in dit geval: thuishoudt). Hoe hiermee om te gaan: dat is een mooie uitdaging voor de technische staf en de spelersgroep.

PROGRAMMA

De eerstvolgende wedstrijd is zaterdag 11 mei, om 14.30 uur thuis in Almkerk tegen Emplina. De steun van de supporters is, in de jacht op een ticket voor de zeer welkome nacompetitie, van harte welkom!