GALAVOORSTELLING: ALMKERK VERSLAAT EMPLINA (5-1)

In een heuse voetbalshow heeft Almkerk laten zien dat het klaar is voor de nacompetitie. In één van de beste wedstrijden van de afgelopen seizoenen wordt concurrent Emplina met een kansloze nederlaag teruggestuurd naar Empel. Na de 5-1 zege heeft Almkerk zich (officieus) verzekerd van deelname aan het ‘competitie-toetje’ waarbij promotie naar de vierde divisie op het spel staat.

BIJZONDERE ONTMOETING

In de uitwedstrijd in Empel liep Almkerk tegen een 2-0 nederlaag aan. Deze thuiswedstrijd is de kans op revanche. De wedstrijd tegen Emplina is voor meerdere van de hoofdrolspelers een bijzondere. Corne van Rosmalen en Dennis van Duin stonden beiden weer “gebroederlijk” in het veld nadat zij in de uitwedstrijd frontaal met elkaar in botsing waren gekomen (hetgeen Corne een maandenlange hoofdblessure opleverde). Jenner Koek zal ook vreemde gevoelens hebben. Heel het seizoen is hij basisspeler, maar vandaag moet hij geschorst toekijken. Falk van Sluisveld daarentegen begint voor het eerst sinds meer dan een half jaar blessureleed in de basis. Tenslotte benoemen we hier ook Tom Stupers. Tom is de keeper in het team van trainer Anthony Lurling (Emplina) maar zal na dit seizoen de overstap maken naar Almkerk.

KANSENREGEN IN EERSTE HELFT

De wedstrijd staat onder leiding van scheidsrechter Verhaag. Na zijn fluitsignaal om de wedstrijd te beginnen, is de eerste kans van de wedstrijd voor de bezoekers. Het blijkt de enige echte mogelijkheid te worden voor Emplina in de hele wedstrijd. Dennis van Duin pakt deze bal klem. Hierna is het “Almkerk-time”.

Een verre ingooi van Melvin van den Heuvel wordt verlengd door Daan van der Leun en wordt binnengeschoten door Quinten Eugenia. Het doelpunt wordt afgekeurd, vermoedelijk vanwege een duwtje.

Hierna is het de beurt aan Danilo Kros. Zijn schot met links gaat voorbij aan de Emplina-goalie maar Tom Stupers krijgt hulp van één van zijn verdedigers op de doellijn.

Daan van der Leun neemt de bal goed mee. In de zestien schiet hij met links, naast.

Na een kwartier is het dan uiteindelijk wel raak. Melvin van den Heuvel, hij startte als basisspeler, trekt als linksbuiten naar binnen. Zijn schot wordt getoucheerd en verandert hierdoor van richting, 1-0.

Enkele minuten later volgt weer een geweldige aanval. Steven Molenschot, Quinten Eugenia en Corne van Rosmalen zijn hierbij betrokken. Uiteindelijk houdt de laatste bal van Steven Molenschot het midden tussen een schot en een voorzet (allebei net niet) waardoor deze mogelijkheid verloren gaat.

De volgende mogelijkheid is voor Quinten Eugenia. Zijn schot mist kracht en gaat naast.

Enkele minuten voor rust is het een mirakel dat Almkerk niet scoort. Na een schitterende aanval krijgen de blauwwitten drie mogelijkheden binnen een paar seconden. De driedubbele scrimmage levert echter geen doelpunt op.

Net voor het rustsignaal wordt het toch 2-0. Een corner belandt bij de 2e paal. Daar is Steven Molenschot attent en neemt de bal op zijn pantoffel. De bal vliegt binnen en zo leidt Almkerk met twee doelpunten verschil.

Samenvattend: Almkerk speelt een goede wedstrijd en is heer en meester. De ruststand (2-0) is gezien de kansenverhouding wellicht zelfs wat aan de karige kant.

GECONTROLEERD UITSPELEN

In de tweede helft gaat Almkerk gestaag verder met waar het de eerste helft was gebleven. De gastheren zijn voortdurend in balbezit en geven niets weg.

Direct na rust zet Niels Nieuwesteeg goed door. Zijn breedgelegde bal wordt eenvoudig binnengeschoten door Daan van der Leun, 3-0.

Halverwege de tweede helft is er een persoonlijk succes voor Corne van Rosmalen. De rechtsback begint aan een lange dribbel. Waar iedereen denkt dat hij uitglijdt, blijkt het onnavolgbare schijnbeweging. Corne houdt balbezit en met een echte “punter” schiet hij de vierde van de middag binnen, 4-0.

Nog geen minuut later doet Emplina vanuit een vrije trap iets terug. De bal gaat over de muur hoog in de hoek, 4-1.

Het tegendoelpunt betekent niets voor het wedstrijdbeeld. Almkerk gaat door waar het de hele middag mee bezig is: het balletje eenvoudig laten rondgaan en veel kansen creëren. Corne van Rosmalen raakt de lat. Daan van der Leun draait goed weg in de zestien maar de Emplina-goalie redt.

Het slotakkoord is voor Steven Molenschot. De ingevallen Dominique Mahu wordt vastgehouden binnen de beruchte lijnen. De toegekende penalty is voor Steven. Hij schiet binnen en scoort zo zijn tweede van de middag.

Eindstand 5-1.

BLAUWWIT FEESTJE

Vandaag is de wedstrijd een feest om naar te kijken: schitterende combinaties en goede keuzes in balbezit.

Niet alleen de wedstrijd zelf is een feest, er is ook een “echt feest” georganiseerddoor het vijfde elftal. De zon schijnt. Er is muziek. Spelers van het eerste elftal zijn hierbij goed vertegenwoordigd. Overigens net als spelers van het derde, vierde, vijfde en zesde en de dames. Speciale aandacht deze avond is er (terecht) voor het tweede elftal. Na het behalen van het kampioenschap werd dit elftal onthaald met applaus en vuurwerk.

NACOMPETITIE

Nu Almkerk zich (officieus, dat kan niet meer fout) heeft geplaatst voor de nacompetitie, is het afwachten tegen wie er wordt gespeeld. We zullen een ieder hiervan op de hoogte houden. De speeldata zijn in elk geval al wel bekend. Op zaterdag 1 juni is de eerste wedstrijd. Bij winst volgt op woensdagavond 5 juni een tweede wedstrijd. Wordt ook deze winnend afgesloten dan is op zaterdag 8 juni de “finale” waarbij promotie naar de vierdedivisie kan worden veroverd.

PROGRAMMA

Er zijn in de reguliere competitie nog twee wedstrijden te spelen. Omwille van een eerlijk verloop van de competitie worden alle wedstrijden in de laatste twee speelrondes tegelijkertijd gespeeld op zaterdagavond, 18.00u.

Zaterdag 18 mei speelt Almkerk thuis tegen VOAB (zoals genoemd, aanvang 18u.).

De laatste wedstrijd van de competitie speelt Almkerk op zaterdag 25 mei (18u) uit bij TOP in Oss.