MO15 van Almkerk en Altena stelt na rust orde op zaken in het bekertoernooi

In de week dat het mobiele digitale wedstrijdformulier werd geïntroduceerd, vaders van de meiden zich verdiepten in het wassen van voetbalbroeken en -shirts en diverse grappenmakers op allerlei sociale media roeptoeterden dat voetballen een sport voor meisjes is, maakten de meiden van MO15 hun opwachting in het KNVB-bekertoernooi. In Almkerk werd al om 8.30 uur onder leiding van Huib Colijn gestart tegen de meiden van Haarsteeg. Na een slappe warming-up en een dito eerste helft werd na rust orde op zaken gesteld en werd de wedstrijd na een goede tweede helft met een 7-4 overwinning afgesloten.

Met name door de eerste twee constateringen uit de inleiding, betrad de reporter van dienst te laat het sportpark in Almkerk. Tot in de rust dacht hij dat de ruststand 3-3 was. Jammer voor hem en de supporters van Almkerk en Altena, want Haarsteeg had al in de eerste minuut een doelpunt gemaakt. En die vroege treffer werd in de 10e minuut gevolgd door de tweede en tot dat moment kon er weinig meer gezegd worden dan dat het een rommelige wedstrijd was. Verdedigend rammelde het en ook aanvallend was het niet echt overtuigend. Er werd pas bewogen als de bal werd ingespeeld en dat maakte het de Haarsteegse defensie erg makkelijk. En de schoten van afstand waren tot halverwege de eerste helft niet overtuigend. Na de 0-3 uit een flitsende counter kwam er wat meer lijn in het spel. Door de ingebrachte wissels kwam er meer balans in de ploeg en werd de Haarsteegse verdediging steeds meer naar achteren gedrongen.

Het resulteerde in de 1-3 van Mara, die knap wegdraaide en beheerst binnen schoot. De treffer gaf vertrouwen en drie minuten later was het Myrthe die na weer een goede actie van Mara binnen schoot. Mara kapte de linksback uit en dat leverde een vervelende blessure op bij de tegenstander. Deze verdraaide haar knie en kon niet meer verder. Net voor de rust was het Indy, die van links heel fraai de gelijkmaker scoorde en op het moment dat iedereen dacht dat de thee met een gelijke stand genuttigd kon worden, was het Haarsteeg dat, bekomen van alle tegenslag in de defensie weer op voorsprong kwam. En eerlijk is eerlijk. Verdedigend oogde het niet echt fraai.

In de rust brachten Erik en Peter wat omzettingen aan in de opstelling en dat betaalde zich uit. Marte, die halverwege de eerste helft nog uit de spits was gehaald, maakte nu haar opwachting op het middenveld en na een “sluit eens aan” van Erik begon het zowaar te ‘lopen’. Er werd bij vlagen goed gecombineerd en Haarsteeg zat in het tweede bedrijf in de tang. Nauwelijks nog kwamen de gasten over de middellijn en na de zoveelste bestorming was het Marte die na een strakke pass van Nienke vanaf de rand van het strafschopgebied de gelijkmaker tegen de touwen joeg. Na de 4-4 werd de jacht op de voorsprong ingezet en was het weer Marte die doeltreffend was. Ze zag dat de keepster te ver voor haar doel stond en vanaf 20 meter schoot ze de bal keurig binnen. Na een goede voorzet van snelle Mara, die de gehele rechterflank bestreek, schoot de goed meegekomen Myrthe de 6-4 binnen. Het slotakkoord was weer van de voet van Marte. Uit een hoekschop rondde ze genadeloos af en ging 7-4 als eindstand in de boeken.

Na afloop toonden de trainers zich kritisch en tevreden en dat paste in het beeld van de wedstrijd en in de week van de introductie van het MDWF, de constateringen dat voetbal een sport voor meisjes is en sportkleding wassen geen mannensport is. Een waslijn in Nieuwendijk sprak die middag boekdelen.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA