De Alblas 2 – Almkerk 2 5-3 (2-1)

Zware tijden voor Almkerk 2……………
Almkerk 2 zit even in de hoek waar de klappen vallen, na een moeizaam gelijk spel vorige week tegen laagvliegen Nieuw Lekkerland volgde vandaag een nederlaag tegen een ploeg die zich duidelijk in de kopgroep manifesteert. Vooraf was het credo duidelijk, kunnen we aanpikken of moeten we even in de wachtkamer plaats nemen en achteraf is het duidelijk, voorlopig moeten we even afwachten of trainer Erwin Verheij het juiste recept kan voorschrijven om de weg omhoog weer in te slaan.
Was het verdient vandaag….., vanuit een blauw witte bril gezien denk ik dat er nog niet eens zo heel slecht is gespeeld is maar wat is het toch met Almkerk 2? Wederom keken we vandaag, en je zou haast zeggen traditioneel tegen een vroege achterstand aan, na 10 minuten voetballen was het vandaag zover notabene na een inworp voor Almkerk lag de bal ongeveer 10 seconde later achter de verbouwereerde keeper Robin van Wijk (die de aan zijn knie geblesseerde Bouke Steenbekkers vandaag verving) geheel vrijstaand kon een aanvaller van De Alblas profiteren van een misverstand in de Almkerk defensie 1-0. De Alblas was in die fase van de wedstrijd ook wel de bovenliggende partij want geholpen door de wind die De Alblas in de rug had bleek het voor Almkerk lastig om eruit te komen. Toch duurde het niet lang voordat Almkerk een antwoord had op de vroeg opgelopen achterstand, in de 16de minuut had Tom Loobeek aan de rechterkant van het veld een schitterende actie in huis waarmee hij zijn directe tegenstander mee in de luren legde en in plaats van Jeroen Plomp aan te spelen die zich buitenspel positie bevond had hij een schitterende steekbal op Milan Schreuders in huis die met een hard en laag schot de stand weer in evenwicht bracht. Vanaf dat moment was wedstrijd wat meer in balans en waren de kansen van beide ploegen in de eerste helft op de vingers van één hand te tellen. Toch was het De Alblas dat in de 30ste minuut voor de tweede maal deze middag op voorsprong wist te komen, na een glij partij van 2 Almkerk verdedigers had de nummer 7 van De Alblas op een metertje of 23 van de goal de ruimte gevonden om uit te halen en met een verwoestend schot werd Robin voor de tweede keer deze middag kansloos gelaten 2-1 Even leek het erop dat Almkerk nog voor de rust de stand weer gelijk zou trekken na een prima teruglegger vanaf de achterlijn van Milan, helaas stond het vizier van Jeroen Plomp niet opscherp bij deze aanval en verdween de bal ruim over het vijandelijke doel.
In de tweede helft veranderde het spelbeeld niet echt in eerste instantie, twee redelijk aan elkaar gewaagde teams waren zoekende waar een opening gevonden kon worden om kansen te creëren, in de 50ste minuut werd De Alblas de helpende hand geboden, wederom was het een fout in de verdediging van Almkerk die genadeloos werd afgestraft en de marge werd verhoogt naar 2 goals 3-1 voor De Alblas. Met een dubbele wissel moest geprobeerd worden om het tij te keren. Verdediger Matthijs van der Steen werd vervangen door spits Pieter Straver en de licht geblesseerde Tom Loobeek maakte plaats voor Johnny Wilhelm, er was geen tijd meer te verliezen en met veel druk naar voren werd De Alblas ver terug gedrongen op hun eigen helft. In de 71ste minuut werd de druk die Almkerk opvoerde beloond met de aan sluitings treffer, Dinant van Drunen wilde de bal bij de tweede paal neerleggen waar Pieter Straver klaar stond om de bal erin te koppen maar gedragen door de wind plofte de met links gegeven voorzet van Dinant pardoes in de bovenhoek en de wedstrijd was vanaf dat moment weer spannend 3-2
Almkerk was duidelijk beter dan De Alblas op dat moment en de 3-3 hing in de lucht, wat volgde waren 10 knotsgekke laatste minuten van de wedstrijd. Uit een counter ontstond een schietkans voor De Alblas en de bal, die er anders in zou zijn gegaan belandde volgens de scheidsrechter, die zijn plekje deze middag in de middencirkel wel gevonden had besliste dat de bal met de arm was tegen gehouden. Hij wees resoluut naar de penaltystip en van het buitenkansje wat De Alblas werd aangeboden door de scheidsrechter werd dankbaar gebruik gemaakt, opnieuw was het verschil weer 2 doelpunten 4-2. Dit gebeurde in de 81ste minuut. Wat als een compliment gezien mag worden is dat Almkerk zich nog steeds niet gewonnen gaf en de ingeslagen weg na de 3-1 werd dapper doorgezet, in de 84ste minuut was het wederom Milan Schreuders die wist te scoren voor de Blauw/Witten na een assist van de ingevallen Arco van As schoot hij de bal vanaf 20 meter in de bovenhoek 4-3 en met nog 6 minuten te spelen was een puntje pakken nog best mogelijk, helaas mocht het niet zo zijn en werd in de 87ste minuut de wedstrijd definitief beslist, een aanvaller van De Alblas nam de bal overduidelijk met de hand mee wat de scheidsrechter helaas ontging en de daardoor gecreëerde kans was de uiteindelijke beslissing van de wedstrijd 5-3
Een ongelukkige en wat geflatteerde nederlaag waarbij het tegen krijgen van 5 doelpunten natuurlijk de aandacht zal vragen in de trainingen van de komende week maar drie goals scoren is natuurlijk best positief al heeft het vandaag helaas niets opgeleverd.