Het wel en wee van Almkerk 2……………

Almkerk 2 – ASWH 2 0-4 (0-0)
Op dinsdagavond 14 November moesten de mannen van coach Erwin Verheij het in de tweede ronde van de KNVB beker het opnemen tegen een van de favorieten ASWH 2, een ploeg die zich de afgelopen 2 seizoenen tot kampioen had mogen laten kronen in de hoofdklas voor tweede elftallen. Voor Erwin en zijn manschappen een mooie maar loodzware opgave natuurlijk en dat de uitslag aan het einde van de wedstrijd in het voordeel van de Altijd Sterker Worden Hendrik-Ido-Ambacht uit viel was niet geheel verassend.
Het eerste uur van de wedstrijd wist Almkerk 2 knap stand te houden, ASWH was duidelijk sterker dan de Blauw/Witten, maar de gelijk stand van 0-0 die tot dan ongeveer op het scorebord prijkte over de streep trekken tegen deze sterke tegenstander en dan sneaky de penalty serie uithalen was net iets te veel gevraagd. Na twee kort achter elkaar gescoorde goals op het uur spelen, liep onze tegenstander soeverein uit naar 0-4 tegen het einde van de wedstrijd.
Deze wedstrijd kunnen we zien als een zeer nuttige oefenwedstrijd waaruit bleek dat je met de juiste discipline het een beter elftal best lastig kan maken want dat heeft Almkerk 2 zeker de eerste helft prima gedaan, en met een beetje geluk was Almkerk 2 nog op voorsprong gekomen de eerste helft toen eerst Pascal de Vries na een geweldige balaanname bijna de keeper van ASWH verschalkte en even later Ramon van Dalen die te weinig snelheid aan de bal mee gaf om de een mooie aanval over de linker flank te bekronen met een doelpunt. Minpuntje deze avond was het uitvallen van Janno Swart die aan deze wedstrijd, naar het zich laat aanzien een flinke knieblessure heeft overgehouden.
Almkerk 2 – Altena 2 1-2 (0-0)
Op zaterdag 18 november stond de derby tegen onze buren Altena op het programma, een voor allebei zeer belangrijke wedstrijd want om weg te komen uit de onderste regionen van de ranglijst was verliezen geen optie. Dat Altena niet naar Almkerk was gekomen om het spel te maken was al vrij snel in de wedstrijd duidelijk, en achteraf gezien kun je alleen maar concluderen dat Altena daar best verstandig aan heeft gedaan want na met name een tumultueuze slotfase gingen de 3 punten helaas mee naar Nieuwendijk. Was het verdiend, dat denk ik niet maar daar maalden de Nieuwendijkers niet om die de 1-2 in de absolute slotfase vierden alsof ze de championsleage in de wacht hadden gesleept en geef ze eens ongelijk want winnen van de buurman dat telt.
Almkerk 2 was het grootste gedeelte van de wedstrijd duidelijk de bovenliggende partij en niets leek erop in de eerste helft dat de wedstrijd verloren zou worden maar nadat Altena in de tweede helft op voorsprong was gekomen uit het niets, had Almkerk ineens een flink probleem want ondanks dat Almkerk tot dan toe beter voetbal op de mat wist te leggen dan Altena was het creëren van kansen heel de wedstrijd al best lastig gebleken. Het doorschuiven van Hans Keller leek in de 90ste minuut een punt op te leveren toen hij een hoekschop voor gegeven door Milan Schreuders bij de tweede paal binnen wist te koppen 1-1, echter direct vanaf de aftrap wist Altena te profiteren van de van de twijfel die er bij Almkerk heerste want, moesten we proberen om nog door te drukken of moesten we het punt koesteren, een groot misverstand werd helaas genadeloos afgestraft 1-2…….de 3 punten gingen mee naar de andere kant van de A27 waardoor Altena in de stand van de competitie over Almkerk heen ging en voor Almkerk 2 de volgende wedstrijd uit tegen Meerkerk 2 opnieuw een zeer belangrijke zal zijn.
Meerkerk 2 – Almkerk 2 0-2 (0-1)
Tegen Meerkerk was één ding duidelijk, er moest gewonnen worden en gewonnen werd er. Met een zeer gretige Johnny Wilhelm in de spits die daar tijdens een oefenwedstijd zijn visitekaartje had afgegeven moesten de mouwen worden opgestroopt, geen excuses meer ook niet het haast onbespeelbare veld, want laten we eerlijk zijn, op zo’n knollentuin is goed voedballen haast onmogelijk, maar voor de tegenstander geldt hetzelfde dus dat zal de inzet gecombineerd met de aanwezige kwaliteit de doorslag moeten geven. Vanaf de eerste minuut liet Almkerk zien dat de noodzaak om deze wedstrijd te winnen duidelijk aanwezig was en er werd gezien de omstandig heden zeer acceptabel gevoetbald, Meerkerk kwam er niet aan te pas en de 0-1 ruststand die was ontstaan na een prachtige pass van Tom Loobeek op Johnny Wilhelm door het hart van de Meerkerk verdediging was een schril contrast van de werkelijke krachtsverhoudingen op het veld.
De tweede helft tapte Meerkerk uit een heel ander vaatje en Almkerk 2 was niet meer zo dominant als voor de kantwisseling maar echt in de problemen kwam Almkerk 2 niet, al weet je het natuurlijk maar nooit zolang de marge maar één doelpunt is. Het duurde tot aan de 91ste minuut voordat de wedstrijd definitief beslist werd nadat opnieuw Johnny Wilhelm de trekker overhaalde en een combinatie met invaller Jeroen Plomp, al dan niet in buiten spelpositie, doeltreffend wist af te ronden 0-2. Direct daarna blies de uit Leerdam afkomstige scheidsrechter Heeres voor het einde van de wedstrijd en konden er voor Almkerk 2 weer 3 puntjes worden bij geschreven en op de ranglijst klom Almkerk naar de 8ste positie. Volgende week staat de thuiswedstrijd tegen Roda Boys/Bommelerwaard 2 op de kalender er word dan om half drie afgetrapt in Almkerk, het beloofd wederom een spannend potje te worden omdat RBB slechts één puntje minder heeft als Almkerk 2.