Almkerk 2 – Roda Boys/Bommelerwaard 2 7-1 (2-0)

Overtuigende zege Almkerk 2………..

Waar de meeste supporters er voor kozen om bij Almkerk 1 te gaan kijken die de gemeentelijke derby uit tegen Woudrichem mochten spelen was het op het sportpark in Almkerk zaak, voor het plaatselijke tweede elftal om de belangrijke semi-derby tegen Roda Boys/Bommelerwaard 2 (nader te noemen RBB) tot een goed einde te brengen. Coach Erwin Verheij had voor vandaag naast keeper Jeroen Manschot, die de aan zijn schouder geblesseerde Bouke Steenbekkers verving de beschikking over een selectie van nog 14 spelers van een redelijk gelijkwaardig niveau dus moesten er keuzes gemaakt worden, en als de sterkte van de bank, de sterkte van het elftal bepaald dan zag het er, net als vorige week uit bij Meerkerk op voorhand prima uit.

Almkerk begon zoals afgesproken fel aan de wedstrijd en al snel werd er een veldoverwicht opgebouwd, via de flanken waar Tom Loobeek op links en Rick Boons op rechts hun tegenstanders menigmaal hun de hielen lieten zien kwamen er kansen maar het vizier van spits Johnny Wilhelm stond voor rust nog niet helemaal op scherp waarbij vermeld moet worden dat de keeper van RBB een aantal keren uitstekend redding wist te brengen. Halverwege de eerste helft was het dan wel raak toen een uitstekende corner van Ramon van Dalen door Hans Keller bij de tweede paal werd binnen geknikt, hadden we dit al niet eerder gezien dit seizoen……..1-0.

RBB kon er tot dan toe weinig tegenover stellen en keeper Manschot werd nauwelijks op de proef gesteld. Na ongeveer 25 minuten toen RBB zijn eerste wissel had toegepast probeerden zij wat hoger druk te zetten en dat resulteerde er dat Almkerk na wat slordigheidjes achterin een eerste dubbele, kans moest toe staan aan RBB maar Manschot sprak al zijn talenten aan, redde prima en hield zo de 1-0 voorsprong in tact. De wedstrijd was nu wat meer in balans maar toen Almkerk de organisatie weer op orde had werden er weer kansen gecreëerd en kort voor rust toen Milan Schreuders, Loobeek weer aan het werk zette met een uitstekende steekbal bediende Loobeek de naar binnen gekomen Rick Boons die zichzelf knap vrijspeelde en de verdiende en zeer belangrijke 2-0 onder de RBB keeper door in het netje schoof.

In de rust was er weinig reden voor coach Verheij om de opstelling te wijzigen, omdat de opdrachten simpelweg goed werden uitgevoerd, alleen centrumverdediger Matthijs van der Steen werd vervangen door Gijs van het Hof. Een in de tweede helft opnieuw sterk startend Almkerk had binnen een paar minuten weer succes, een afgeslagen aanval werd door Dinant van Drunen op de rechterkant van het veld opgepikt en zijn afgemeten voorzet was op maat voor Johnny Wilhelm die de 3-0 binnen prikte. De wedstrijd leek gespeeld maar RBB wilde zich (nog) niet gewonnen geven. Toen na ongeveer 20 minuten spelen in de tweede helft RBB een tweetal corners kreeg, stond het plotseling 3-1 een voorzet vanaf de linker kant werd drie keer van richting verandert en via een aanvaller van

RBB dwarrelde de bal over Manschot heen het doel in. Even was Almkerk 2 van slag en een nieuwe tegentreffer had er zomaar voor kunnen zorgen dat de wedstrijd weer spannend zou worden maar zover kwam het niet. Sterker nog toen de gretige invallers Niels Hofstede, Arjen Kant en Jeroen Plomp binnen de lijnen waren gekomen werd de score in de laatste 10 minuten verder uitgebouwd met maar liefst 4 treffers waarbij telkens wel één of meer invallers bij betrokken was. Niels Hofstede scoorde de 4-1 na een prachtige aanval waarbij Plomp niet zelfzuchtig was. De 5-1 kwam van de linkervoet van Wilhelm die een voorzet vanaf de linkerkant van Hofstede binnen werkte en zo mocht Wilhelm voor de tweede keer als doelpuntenmaker worden bejubelt. Bij de 6-1 was het Jeroen Plomp die door Arjen Kant de diepte in werd gestuurd en alleen voor de RBB keeper faalde Plomp niet. De zege kreeg nog meer glans toen Jeroen Plomp een te korte terugspeelbal van RBB onderschepte en hij de goed meegelopen Niels Hofstede een niet te missen kans gaf en ook Niels zo zijn tweede van de middag wist te scoren 7-1.

Een mooie overwinning voor Almkerk 2 die ervoor zorgt dat er inmiddels ruim afstand is genomen van de staartploegen in de competitie en er voorzichtig weer omhoog gekeken mag worden. Volgende week staat de uitwedstrijd tegen de Gorinchemse Jonge Spartanen, oftewel GJS 2 op het programma, en we gaan zien of de afgelopen twee overwinningen een goed vervolg kunnen krijgen.