Woudrichem 1 – Almkerk 1 1-1

02 dec 2017. Zwak Almkerk behaalt in extremis punt tegen taai Woudrichem

(foto: Teus Admiraal)

WOUDRICHEM – Lange tijd leek het erop dat Woudrichem koploper Almkerk op de eerste nederlaag zou trakteren. Daar stak gelegenheidsspits Thomas Blankers in de vijfde minuut van de blessuretijd echter een stokje voor.

Het was Woudrichem er zaterdag alles aan gelegen om zich in de derby te herstellen van de zeperd van een week geleden. In een beroerde wedstrijd werd toen in Zwijndrecht met 2-1 verloren van Pelikaan. De opmaat voor Almkerk richting de burenruzie was een stuk beter te noemen; vorige week werd de topper tegen Roda Boys in drie punten omgezet, waardoor de blauw-witten zich de eenzame koploper in de tweede klasse F mogen noemen.

Moeite
Ondanks, of misschien wel dankzij, de matige aanloop, was het zaterdag de thuisploeg die het meeste indruk maakte. De Woerkummers ‘klapten erop’ zoals ze dat eerder ook al deden tegen Roda Boys. Dat leverde ze toen een 2-2 gelijkspel op en ook Almkerk had zichtbaar moeite met de speelstijl van de ploeg van vertrekkend trainer Leon Elands.
                   (foto: Teus Admiraal)

De titelkandidaat kwam in de eerste helft amper tot kansen, waar Woudrichem met een aantal schoten juist wel gevaar wist te stichten. Desalniettemin gingen beide ploegen met een doelpuntloze stand de rust in.

Beloning
Het zou na rust tot de 65e minuut duren totdat Woudrichem zichzelf beloonde. Wilty Schaap zette sportpark Het Bolwerk in vuur en vlam door de 1-0 aan te tekenen.

Daarmee leek een megastunt aanstaande, want Almkerk toonde zich in niets de ongeslagen koploper van de tweede klasse. Sterker nog, de eerste kans voor Almkerk was er pas in de vijfde minuut van de blessuretijd, maar toen was het ook direct raak. Centrale verdediger Thomas Blankers was in de tweede helft door trainer Robert Roest in de aanval geposteerd en hij was degene die de gelijkmaker aantekende.

Hakken over de sloot
Daarmee leverde een zeer matige wedstrijd van Almkerkse zijde alsnog een resultaat op, zag ook Roest: “We hebben vandaag met de hakken over de sloot een punt behaald. Van onze kant was het de minste wedstrijd van het seizoen. Er was geen tempo, er waren geen goede ideeën en Woudrichem, of nee, Woerkum, was erop gebrand om een goede prestatie neer te zetten. Zij gebruikten middelen die tot de grens gaan en daar hadden wij geen goed antwoord op.”

“In de tweede helft werd het iets beter, maar het hield allemaal niet over. De 0-1 was gezien het wedstrijdbeeld ook volkomen terecht. We hadden niks mogen zeggen als we hadden verloren. We rekenden nergens meer op, maar het blijft voetbal en dan is dit toch een gewonnen punt. Aan het eind van de competitie zal blijken hoe belangrijk dat geweest is.”

Puntenverlies
Op de ranglijst legt het gelijkspel Almkerk sowieso geen windeieren, aangezien achtervolgers Roda Boys en Nivo Sparta allebei duur puntenverlies leden. Het zorgt ervoor dat Almkerk met vier punten voorsprong de tweede klasse F aanvoert, tot tevredenheid van Roest: “Als je maandag de krant openslaat is het een prettige bijkomstigheid dat wij hiermee in ieder geval geen pijn hebben geleden. Aan de andere kant is dit voor ons wel een te makkelijke les, omdat we zo matig presteren en er toch mee weg komen.”

Volgende week neemt Almkerk het thuis op tegen Pelikaan, dat aan een flinke opmars bezig is en zaterdag voor een daverende verrassing zorgde door in Aalst met 1-2 te winnen van Roda Boys.

Bron: Regio-Voetbal