Almkerk 2 – De Alblas 2 4-0 (1-0)

Almkerk 2 legt De Alblas stevig over de knie………

Waar een week geleden nog de ijspegels aan je neus hingen kon vandaag op 24 maart de competitie wederom worden hervat, omdat de winterse uitlopers dan toch eindelijk plaats lijken te hebben gemaakt voor de lente. Onder ideale omstandigheden was Almkerk 2 de gastheer voor de Alblas 2, een team dat de beste papieren heeft om de tweede periode in de wacht te slepen en wat in een felle strijd verwikkeld is met GRC14 om de tweede plaats in de competitie stand.

Voorafgaand was dus duidelijk dat er voor het team van Erwin Verheij een loodzware klus te wachten stond, dit na een aantal teleurstellende resultaten tegen ploegen uit de staart van de ranglijst.
Daar kwam ook nog eens bij dat sterkhouder van Almkerk 2, Arjen Kant op donderdag avond te horen had gekregen dat hij deze zaterdag bij Almkerk 1 mocht aansluiten om daar zijn kunsten te vertonen uit bij Brederodes 1
We kunnen dit zien als een enorme stimulans voor de jonge groep van Almkerk 2, want Arjen heeft laten zien dat keihard werken en geduld vroeg of laat beloond zal worden, en trouwens, het wegvallen van de ene speler bied doorgaans weer kansen voor de andere speler, dus zeker geen man overboord.

In de openingsfase van de wedstrijd was duidelijk dat De Alblas niet persé naar Almkerk was gekomen om het spel te maken, maar ook bij Almkerk was het in het begin toch een beetje onwennig, mede misschien door het wegvallen van middenvelder Arjen. De Alblas had een licht overwicht maar het wachten was op de eerste echte grote kans. Gaande de wedstrijd kwam ook Almkerk 2 meer in het stuk voor wat een aantal gevaarlijke hoekschoppen tot gevolg had maar helaas stond het vizier nog niet op scherp voor de blauw/witte aanvallers.
Onder het toeziend oog van onder andere oud Almkerk 2 coryfee Erik van Wijk groeide Almkerk in de wedstrijd en in de 30ste minuut leek Almkerk de kans te krijgen om op voorsprong te komen. Onder druk van Pieter Straver ging een centrum verdediger van De Alblas de fout in en ongelukkig bracht hij Pieter ten val op een interessante plaats net buiten het strafschop gebied. Tom Loobeek zette zich achter de bal om de vrije trap te nemen maar bal van Tom smoorde in de groen/rode muur die De Alblas had opgetrokken, Pieter was er als de kippen bij om de 1-0 aan te tekenen nadat de keeper de bal had losgelaten. Vanaf dat moment groeide het vertrouwen van het team met de minuut en De Alblas had duidelijk moeite met deze tegenvaller.
Zonder noemenswaardige hoogtepunten werd de rust bereikt en daar werden de messen nog maar eens geslepen.

De tweede helft verliep voor Almkerk bijna volledig volgens het uitgestippelde scenario want er werd geen kans meer weggegeven, behalve dan een vrije trap die De Alblas mocht nemen op 6 mtr. van het doel van Bouke Steenbekkers na een vermeende terugspeelbal.
Na ongeveer een uur spelen kreeg Almkerk 2 de uitgelezen kans om de score te verdubbelen en opnieuw was het Pieter Straver die hierin een belangrijke rol vertolkte.
Vanaf de rechterkant speelde hij zichzelf geweldig vrij en ging het 16 metergebied in, daar werd hij onreglementair ten val gebracht en scheidsrechter Opstraat kon niet anders dat naar de strafschopstip te wijzen. Ramon van Dalen velde het lot over De Alblas en de 2-0 was een feit.
De wedstrijd leek beslist maar niets was minder waar want in de 67ste minuut ontstond er enige hilariteit, nadat Milan Schreuders na een blessure behandeling even naar de kant moest stond hij te wachten op een signaal van scheidsrechter Opstraat om weer het veld in te mogen en waar meerdere mensen (inclusief Milan) dachten dat de opgestoken hand een teken was van de scheids om voor Milan weer het veld in te komen dacht dhr. Opstraat daar anders over en gaf hij Milan tot ieders verbazing zijn tweede gele en dus rode kaart wat betekende dat we nog een minuut 25 met 10 man door moesten.
Waar je misschien verwacht dat dit voor De Alblas het teken was om de druk op het Almkerk doel te verhogen kwam hiervan werkelijk niets terecht, sterker nog Almkerk 2 kreeg de grootste kans om de score verder uit te breiden maar na een geweldige actie van Ramon mistte hij met zijn lobje ter nauwe nood het doel waar een breed legger op Johnny Wilhelm 100% de 3-0 had betekent.
In de 76ste minuut kwam die 3-0 er toch toen slordig uitverdedigen van De Alblas balbezit voor alweer Pieter opleverde. 1 op 1 met de Alblas keeper werd Pieter wederom neergelegd in het strafschop gebied en opnieuw kreeg Almkerk een strafschop maar minstens zo belangrijk, ook de keeper van De Alblas kon met een rode kaart inrukken. Nu was het Johnny die zich ontfermde over de bal, hij faalde niet en gooide hiermee de wedstrijd in het slot.

De wedstrijd was voor Almkerk 2 in de tas en Erwin gunde meerdere wisselspeler ook nog wat speeltijd, de eindstand werd bepaald door Tom Loobeek die na een assist van Niels Hofstede het nog even spannend maakte maar uiteindelijk toch de 4-0 in het dak van het doel ramde.
Een Klinkende overwinning die voor Almkerk 2 zeer welkom was en een bevestiging dat Almkerk 2 een team is dat van iedereen punten kan pakken, maar we weten inmiddels ook dat het ook tegen iedereen punten kan verspelen maar over vandaag kunnen we niet anders dat apetrots en zeer tevreden zijn.
Nadat ook ’s avonds het optreden van Almkerk 2 tijdens de jaarlijkse playbackshow een daverend succes mag worden genoemd is het vanaf nu zaak om de pijlen te gaan richten op A27 derby die voor volgende week op het programma staat uit bij onze mogelijke fusiepartner voor de toekomst Altena.