Almkerk/Altena MO 17 – Kozakken Boys MO 17 3-1

Vandaag staat de wedstrijd tegen Kozakken Boys op het programma. Je kunt dan spreken over een echte Derby en het is dan ook niet nodig de boel op scherp te zetten. Wat historisch onderzoek naar de ploeg uit Werkendam geeft een verhaal over kleine mannetjes op paarden “Kozakken”. Daar is vandaag geen sprake van. Geen mannen, geen paarden, maar ook zeker niet klein. Onder leiding van de trainers wordt de warming-up weer zeer professioneel afgewerkt en de meiden zijn er klaar voor.

De aftrap is nog maar net geweest en Mara zoekt aan de rechterkant al diepte. Een prachtige voorzet vanaf de achterlijn, waarna Indy net naast kopt. Zo begin je een wedstrijd. De Kozakken kunnen op hun hoede zijn. Daarna gaat het spel wat op en neer en volgen er niet echt kansen. We zijn een kwartier onderweg en dan opeens duikt Nienke op in het midden en stuurt Indy diep. Prachtige pas, Indy gaat op snelheid richting de achterlijn en schiet de bal kort voor het doel langs. Helaas geen aansluiting om de bal het doel in te lopen. De Kozakken moeten iets en gaan wat wisselen van posities. De wissel heeft effect en ze worden gevaarlijker. Het wordt wat rommelig en ineens staan ze voor het doel. 0-1 voor Kozakken Boys. Je ziet dat de meiden dit even nodig hadden en zijn weer scherp. De wisseling van de Kozakken wordt goed opgepakt onder leiding van het trainers-duo. De achterhoede pakt de boel op en staan hun “mannetje”. Na 35 min wordt de bal vanaf de linkerkant naar voren geschoten. Het publiek staat met open mond te kijken: waarom reageert Mara niet op deze bal? Maar niks is minder waar en ze schiet uit de startblokken. Met z’n snelheid kun je iets later starten…….., ze rent met de bal weg van de verdedigster, komt vrij voor de keeper en schuift hem weergaloos klem in de hoek. 1-1 op de teller. Een paar minuten later pikt Sterre de bal op het midden goed op, speelt zich vrij, maar strand op de keeper. Jammer. We gaan rusten met gelijke stand.

Na rust ontstaat eigenlijk ’t zelfde speelbeeld. Niet echt een betere ploeg. Het gaat wat op en neer. Na 5 min krijgt Almkerk een corner. De corner wordt goed kort bij de eerste paal ingedraaid. Een speelster van Kozakken Boys springt in de lucht en kopt de bal per ongeluk in eigen doel. 2-1 voor en dus een lekkere start van de tweede helft. De ploeg uit Almkerk staat inmiddels als een huis. De verdediging grijpt steeds goed in met een goed controlerende Esmee als laatst vrouw. Ilja heeft zich inmiddels ontpopt als een echte keeper. Na 15 min krijgt Mara de bal, passeert twee meiden en stuurt Indy weg. Indy werkt de bal in het net en op het scorebord staat 3-1. De wedstrijd wordt gecontroleerd uit gevoetbald en punten blijven in Almkerk. Goed gespeeld meiden!

De wedstrijd evaluerend zag ik een tegenstander met een sterspeler, maar kunnen we stellen dat het collectief wint.

Henry Schaap