Kozakken Boys MO17 – ST Almkerk/Altena MO17 2-1

De samenwerkende meiden van MO17 kunnen zich beroepen op de verklaring van de Assertieve Rechten van de Mens

De samenwerkende meiden van Almkerk en Altena openden op zaterdag 9 februari 2019 de voorjaarscompetitie in Werkendam tegen Kozakken Boys. Met name vanuit Nieuwendijks perspectief levert dit gevoelens op die bij een derby horen. Uiteindelijk trokken de Werkendamse meiden ditmaal aan het langste eind. Na een door de straffe wind geteisterd potje werd het 2-1 in het voordeel van Kozakken Boys.

Wie denkt dat dit een nauwkeurig verslag van de gebeurtenissen op het veld wordt, kan teleurgesteld stoppen met lezen. Na bijna anderhalf uur voetballen stond in het boekje van de reporter van dienst slechts het volgende over de wedstrijd: “Minuut 14, verdediging wordt uitgekapt en Marte is kansloos, 1-0. Kozakken Boys komt sterker uit de kleedkamer dan Almkerk-Altena. AA verliest slag op het middenveld. Minuut 63. De verdediging ligt helemaal open en de spits rondt keurig af. 2-0. Minuut 70. Kozakken Boys schiet bijna in eigen doel. Minuut 78. 2-1. Sterre rondt keurig af na een uitstekende steekpass van Indy.

Meer is er in het inmiddels befaamde, zwarte notitieboekje te lezen over wat er langs de lijn en in de kantine gebeurde. Na het noteren van de datum (9 februari 2019) maakt de notulist van de dag de volgende notitie. “Theo is verdwaald in de Heerlijckheid Altena. Door het ontbreken van de komborden was Werkendam voor hem onvindbaar. Hij is uitgekomen op een industrieterrein in Alblasserdam. Daar heeft hij zijn teleurstelling gebotvierd op een tankwagen. Inmiddels is de tank zo heet geworden dat een rubber- en gasachtige geur te ruiken is in Drente. Er is een NL-Alert uitgegaan dat oproept ramen en deuren te sluiten. Wij staan in weer en wind lekker buiten en kijken naar het spel van onze dochters.”

Een alinea verder: “Daantje is inmiddels ook gearriveerd. Ze heeft nog steeds moeite met het vorderen van de jaren. Ze wil niet aan de bril. Nu staat ze met een zonnebril op aan te moedigen bij veld 2. Alleen is het rust op veld 2. Het veld is verlaten.”

Na de vermelding van de 1-0 komt Jan in beeld. “De bal wordt op het andere veld geschoten. Jan laat zien dat hij vroeger een uitstekende turner was. Met een sprong met twee combinaties van twee vluchtelementen had hij op de Olympische spelen Epke Zonderland zondermeer van het goud af gehouden. Helaas staat Jan op een voetbalveld. Met de hak van zijn schoen blijft hij achter het reclamebord steken en kost het hem veel moeite om niet met zijn voorhoofd de hoekvlag te toucheren. De bal gooit hij met een fraaie boog terug naar Isabella.”

Het tussenkopje “Pauze”. De koffie is wat aan de slappe kant. Is zwarte koffie ook een vorm van racisme? Een moeder, die koffie drinkt alsof het jenever is, meldt dat ze zich sterk aangetrokken voelt tot mannen met lichaamsbeharing, die ze typeert als Testosteron-mannen. Een tafelgenote doet ook een duit in het zakje. “Lekker heur, zo’n werrum mutske.” We zullen eens informeren bij Stefan.”

Het zal u als geïnteresseerde lezer inmiddels ook duidelijk worden. Het beeld dringt zich steeds meer op dat de meiden van Almkerk en Altena niet alleen moesten voetballen tegen de MO17 van Kozakken Boys, maar ook moesten opboksen tegen de strapatsen (de meeste verbaal) van de meegereisde supportersschare. Als ze daar tenminste gevoelig voor zijn. Uit onderzoek moet dat nog blijken. In november 2018 merkte een scheidsrechter in Haaften al eens op dat het wel kermis leek langs de lijn vanwege de bulderende lachsalvo’s tijdens dode en bloedstollende spelmomenten. Gelukkig voor de meiden kunnen ze zich, als het gedrag van de ouders echt gaat knellen, beroepen op de door Samuel J. Smith opgestelde Universele Assertieve Rechten van de Mens. Voor de helderheid zijn die samengevat. We beperken ons tot het weergeven van de nummers 1, 3 en 10.

Assertief Recht 1

Ik heb het recht om zelf te oordelen over mijn gedrag

Assertief Recht 3

Je hebt het recht zelf te bepalen of je een oplossing moet zoeken voor andermans problemen

Assertief Recht 10

Je hebt het recht te zeggen: “Dat kan me niks schelen,”

Aan de andere kant kun je van de MO17-supporters zeggen wat je wilt. Ze zijn er altijd. In voor- en tegenspoed.

En van de meiden? Als ze achteraf kunnen zeggen dat ze 100% inzet hebben gehad dan kunnen we alleen maar tevreden zijn. Want eerlijk is eerlijk. Door ziekte en blessures was de spoeling ditmaal erg dun en moest de teamleiding veel kunstgrepen toepassen om met een team aan de start te komen. Het siert hen dat ze de wedstrijd niet hebben afgeblazen. Dat verdient, net zoals de inzet van het team en de prima leidende arbiter, een compliment.