ALMKERK WINT BIJ DTS EDE

Deze paas-zaterdag speelde het vlaggenschip van Almkerk een inhaalwedstrijd bij DTS’35 in Ede. Enkele weken geleden werd het duel afgelast vanwege een besneeuwd veld.

De omstandigheden waren nu beter, zowel voor de spelers al toeschouwers. Het lente-zonnetje zorgde voor prima omstandigheden om te voetballen.

De Brabanders speelden voor deze gelegenheid in het geel, aangezien ook voor DTS’35 blauw en wit de clubkleuren zijn.

Almkerk, de nummer zeven van de ranglijst, kon beschikken over haar complete selectie. DTS’35, de nummer drie van de ranglijst, miste enkele spelers door blessures.

De start van de wedstrijd was voor de thuisploeg. In het eerste deel van de eerste helft was het balbezit voor DTS’35. De bezoekers wisten zich aanvankelijk geen raad met de vele positiewisselingen en “lopende mensen” van DTS’35. Halverwege de eerste helft kreeg Almkerk meer grip op de wedstrijd. De wedstrijd kwam meer in evenwicht.

Het boeiende kijkspel speelde zich met name op het middenveld af. Na 45 minuten voetbal hadden beide teams geen kans gekregen.

In de blessuretijd van de eerste helft viel zowaar de eerste kans te noteren. Jelle Stalenhoef nam een hoge bal in één keer “op de pantoffel” maar zijn volley werd gered, ook de inzet in de rebound van Niels Nieuwesteeg werd gekeerd door de Edese goalie.

Ruststand 0-0.

Direct na het rustsignaal was DTS gevaarlijk. Gelukkig voor Almkerk werd door de DTS-aanvaller in kansrijke positie slechts een “terugspeel-balletje zonder kracht” geproduceerd, die eenvoudig kon worden opgeraapt door keeper Dennis van Duin.

Na deze waarschuwing waren de “geelhemden” goed wakker. Er zou een prima tweede helft volgen. Er werd geconcentreerd verdedigd. In balbezit werd, meer dan in de eerste helft, een voetballende oplossing gezocht.

Na 60 minuten onderschept Jonathan van Eerd een verkeerde breedtepass. De spits gaat 1-op-1 richting de keeper van DTS’35. In eerste instantie wordt de goalie winnaar van dat duel door de bal te keren. In tweede instantie is het echter Jonathan die het hardst kan juichen, want in de rebound schiet hij alsnog de bal tegen de touwen: 0-1.

Almkerk staat op voorsprong. Deze voorsprong staat nog geen minuut op het scorebord als de stand wordt gelijk getrokken. Met een fraaie solo waarbij  vier spelers worden gepasseerd, komt DTS’35 alweer op gelijke hoogte, 1-1.

Enkele minuten later lijkt DTS’35 zelfs op voorsprong te komen. Het doelpunt wordt afgekeurd omdat de kopbal werd gescoord vanuit buitenspelpositie.

Zoals hiervoor aangegeven speelde Almkerk een goede tweede helft. Steven Molenschot zet Almkerk bijna weer terug op voorsprong. Zijn “stiftje” belandt echter op de dwarsligger.

Enkele minuten later, de wedstrijd bevindt zich dan in de 75e minuut, krijgt Steven de kans om door te stomen richting het doel van DTS’35. Binnen het strafschopgebied wordt hij onreglementair gevloerd door de keeper. De heel de wedstrijd uitstekend leidende arbiter kan niets anders doen dan naar de stip te wijzen. Steven moet geblesseerd het veld verlaten en gaat voor onderzoek aan zijn schouder naar het ziekenhuis. De toegekende penalty wordt benut door Jonathan van Eerd. Almkerk staat weer op voorsprong, 1-2.

In het laatste kwartier probeert de thuisploeg het nog wel, zelfs de keeper gaat mee naar voren, maar er komen geen kansen meer op de gelijkmaker. Almkerk geeft niets meer weg en mag drie punten bijschrijven.

Eindstand DTS’35 – Almkerk 1-2

Volgende week mag Almkerk weer proberen drie punten te veroveren op de Veluwe, er staat dan een uitwedstrijd tegen Bennekom op het programma.

Tenslotte: we wensen een spoedig herstel toe aan Steven Molenschot, hopelijk valt de blessure mee.