EERSTE ZEGE VOOR ALMKERK

De eerste thuiswedstrijd van het seizoen 2023-2024 leverde Almkerk direct een driepunter op. Tegen SC ’t Zand werd een verdiende 4-2 overwinning behaald.

INFORMATIE VOORAF
Onze gasten uit Tilburg haalden vorige week hun eerste punt. In de slotfase van de wedstrijd tegen SV Top werd een 2-2 gelijkspel uit het vuur gesleept.

De technische staf van Almkerk besloot een nagenoeg ongewijzigd elftal in de basis te laten beginnen, tien van de elf namen waren hetzelfde als vorige week. De enige verandering: de geblesseerde Jenner Koek werd in de basis vervangen door Melvin van den Heuvel.

De wedstrijd werd geleid door de heer Hilgersom, die een prima partij zou fluiten.

EFFECTIEF IN EERSTE HELFT
Almkerk en SC ’t Zand schotelden de toeschouwers in de eerste helft een echt middenveld-duel voor. Door het felle druk zetten van beide teams, kon er niet rustig worden opgebouwd. Er ontspon zich een echt “strijd”-wedstrijd waarbij de kansen schaars waren.

SC ’t Zand was vooral bij corners nog wel gevaarlijk. De enige (drie) momenten waarbij de gasten zich lieten zien, kwamen vanuit een hoekschop.

Ook Almkerk kon nauwelijks gevaarlijk worden in deze eerst helft. De thuisploeg was wel uitermate effectief. De enige twee kansen leverden even zoveel doelpunten op.

Na iets meer dan 10 minuten spelen vindt Jelle Stalenhoef op links Melvin van den Heuvel. Melvin trekt naar binnen en schiet vanaf randje zestien zijn team op voorsprong, 1-0.

Uit één van de eerdergenoemde corners van SC ’t Zand wordt halverwege de eerste helft de stand gelijk getrokken. De kopbal bij de tweede paal valt via de onderkant van de lat hard binnen, 1-1.

Almkerk zal toch met een voorsprong gaan rusten. Uit een fraaie aanval komt de thuisploeg weer aan de leiding. Spits Niels Nieuwesteeg geeft de bal mee aan Falk van Sluisveld. De verdediger is mee naar voren getrokken en uit zijn “balletje breed”  schiet Daan van de Leun goed binnen. Een doelpunt zoals je deze vaak op de training ziet, werd hier in een officiële wedstrijd tot in perfectie uitgevoerd.

Ruststand 2-1

GENIETEN IN TWEEDE HELFT
De blauwwitten kwamen als een speer uit de kleedkamer. Binnen enkele minuten waren er vijf kansen en mogelijkheden voor de thuisploeg om de voorsprong uit te breiden. Deze waren echter niet besteed aan Daan van der Leun (2x), Niels Nieuwesteeg (2×) en Quinten Eugenia.

Waar Almkerk in de eerste helft dodelijk effectief was, lieten de gastheren hier hun bezoekers in leven. De definitieve beslissing bleef dus (even) uit.

Na ruim een uur spelen mocht Daan van de Leun zijn 2e goal van de wedstrijd aantekenen. Opmerkelijk was dat de aanval begon door goed “meevoetballen” van keeper Dennis van Duin. Via een opbouw over de rechterkant stond de dieplopende Daan ineens oog-in-oog met de Tilburgse keeper. Zijn inzet betekende de 3-1.

De thuisploeg blijkt in de tweede helft de bovenliggende partij. Via verzorgd voetbal weten de spelers elkaar makkelijk te vinden.

Met een comfortabele voorsprong lijkt de wedstrijd eenvoudig te kunnen worden uitgespeeld. Echter een kwartier voor tijd is ineens (“uit het niets”) de spanning terug. Via een scrimmage belandt de bal via Jelle Stalenhoef achter Dennis van Duin, een eigen doelpunt dus: 3-2.

De spanning duurt niet lang. Nog geen drie minuten na de aansluitings-treffer is de marge weer twee doelpunten. Bij Almkerk is Dominique Mahu in het veld gekomen. Met zijn eerste balcontact, na een splijtende pass van Daan van der Leun, brengt Dominique de stand op 4-2.

In de laatste minuten krijgt Almkerk kansen om de score nog verder op te voeren. Gescoord werd er echter niet meer, waardoor de eindstand is bepaald op 4-2.

VERDIENDE OVERWINNING
Na een gelijkopgaande eerste helft waarin kansen schaars waren, laat Almkerk in de tweede helft prima spel zien. De 4-2 overwinning is dan ook verdiend.

PROGRAMMA
Volgende week speelt Almkerk een uitwedstrijd in Roosendaal tegen RBC, aanvang 18.30u. De mannen gaan weer op jacht naar drie punten, kom gerust een kijken nemen!

Foto bij dit artikel is gemaakt door Martijn Storms, het volledige album vind je hier.

Bekijk de samenvatting van de wedstrijd hieronder:

Almkerk SC’t Zand by Videoverslagen VV Almkerk