PUNTENDELING VOOR ALMKERK BIJ RBC (1-1)

In een wedstrijd met twee gezichten heeft Almkerk een punt overgehouden in Roosendaal. De thuisploeg was in de eerste helft duidelijk de bovenliggende partij. In de tweede rondgang was het Almkerk dat de klok sloeg. Een puntendeling was voor de neutrale toeschouwer dan ook een terecht resultaat.

OVER RBC
RBC is een vereniging van naam en faam. Tot 2011 speelden de Roosendaalers betaald voetbal waarvan zelfs enkele jaren eredivisie. Na een faillissement in 2011 begon de vereniging na een doorstart op het laagste amateurniveau. Vanuit de vijfde klasse hebben de oranjehemden zich inmiddels opgewerkt tot de eerste klasse.

Na de nodige promoties in de afgelopen jaren lijkt RBC ook voor dit seizoen te behoren tot één van de titelkandidaten. Na twee wedstrijden is de ploeg de ongeslagen koploper, nog zonder een tegendoelpunt te hebben geïncasseerd.

ALMKERK, ZELFDE BASIS-ELF
Na de verdiende zege van vorige week op ’t Zand (4-2) startte Almkerk met dezelfde elf spelers in de basis.

Voor veel spelers van Almkerk was het de eerste keer dat zij een wedstrijd mochten spelen in een “echt stadion”. In het Atik-stadion is plaats voor 5.000 toeschouwers. Het stadion was net niet helemaal uitverkocht. Desondanks was het een leuke ervaring voor het team om hier te spelen.

EERSTE HELFT NIET IN HET SPEL
De eerste vijfenveertig minuten waren voor RBC. De thuisploeg was dominant en had het meeste balbezit. Almkerk had het zwaar, moest achteruit en wist geen enkele kans af te dwingen.

Aan de andere kant moet worden gezegd dat de organisatie bij Almkerk dusdanig “goed stond” dat er nauwelijks kansen werden weggeven. Halverwege de eerste helft heeft RBC twee keer (ongevaarlijk) op doel mogen koppen, meer konden zij ook niet creëren.

Na 23 minuten komt RBC toch op een 1-0 voorsprong. Almkerk heeft het balbezit op eigen helft. Daar waar gekozen had kunnen worden voor een risicoloze lange bal wordt er voor gekozen om een “voetballende oplossing” te zoeken. Onder druk wordt balverlies geleden en direct staat RBC’er Jens Wirix vrij voor Dennis van Duin. Oog in oog met de keeper benut hij dit buitenkansje, 1-0.

In het tweede deel van de eerste helft bleef RBC de betere ploeg. Maar ook nu waren de kansen schaars. Er was nog één noemenswaardige doelpoging. Dennis van Duin tikte deze over de lat. Zo werd de rust bereikt met een 1-0 tussenstand.

TWEEDE HELFT: ANDER SPELBEELD
In de rust blijft Quinton Eugenia achter in de kleedkamer en hij wordt vervangen door Lucas Ligtvoet.

De toeschouwers zien in de tweede helft  een herboren Almkerk. De bezoekers hebben lef, spelen op de helft van de tegenstander en domineren het spel.

Tot grote kansen komt het niet direct, maar het is duidelijk dat de blauwwitten in de tweede helft op jacht gaan naar een resultaat. Een schot van Lucas Ligtvoet draait net voorbij de tweede paal en treft geen doel.

Behalve Lucas worden ook Dominque Mahu en Steven Molenschot als aanvallende wissels in het veld gebracht.

Een kwartier voor tijd krijgt Almkerk een strafschop. Na een goedlopende aanval, waarbij Steven en Domique zijn betrokken, is Melvin van den Heuvel het eindstation. Hij wordt op onreglementaire wijze gestuit binnen het strafschopgebied en dus penalty voor Almkerk. Jelle Stalenhoef ontfermt zich over de bal. Met een goede redding houdt de keeper RBC op voorsprong.

Almkerk blijft doordrukken op zoek naar de gelijkmaker. Zo gaat een kopbal van Daan van der Leun net naast. Met nog acht minuten te spelen dient de volgende kans zich aan. Lucas Ligtvoet kan de gelijkmaker binnenwerken bij de tweede paal, maar op miraculeuze wijze caramboleert de bal tot corner.

De door Melvin van de Heuvel getrapte hoekschop belandt op het hoofd van Luuk van der Leun. Zijn kopbal is onhoudbaar, 1-1.

In de laatste paar minuten, plus blessuretijd, is het smullen voor de neutrale toeschouwer. Er gebeurt van alles en de wedstrijd kan alle kanten op. Voor  Almkerk krijgt Steven Molenschot de beste kans om de wedstrijd te beslissen. Zijn schot gaat helaas over. Aan de andere kant schreeuwt heel RBC om een penalty, die wordt (terecht) niet gegeven. In de allerlaatste minuut van de blessuretijd ranselt Dennis van Duin met een katachtige redding de bal uit de hoek en houdt zijn doel schoon.

Zo eindigt de wedstrijd in 1-1.

PROGRAMMA
Zaterdag speelt Almkerk thuis om 16.00u tegen Moerse Boys. Het team aan alle steun goed gebruiken in de jacht op drie punten, wees erbij!