BELANGRIJKE ZEGE IN GOIRLE

Na een serie wedstrijden waarin teleurstellende resultaten werden behaald (drie nederlagen en één gelijkspel) stond voor Almkerk de competitiewedstrijd bij VOAB op het programma. De gastheren uit Goirle staan diep in het rechterrijtje op een degradatieplaats.

Bij Almkerk ontbreken Corne van Rosmalen en Falk van Sluisveld. Beide spelers kampen met langdurige blessures.

FLITSENDE START

In het eerste half uur speelde Almkerk één van haar beste wedstrijden van dit seizoen. In balbezit werd continu de vrije man gevonden. Na balverlies werd de bal vaak binnen enkele seconden terug veroverd. De blauwwitten speelden dominant en boden de spelers van VOAB nauwelijks de mogelijkheid om op adem te komen.

Lucas Ligtvoet schoot al binnen de eerste minuut op doel. Het was niet meer dan een waarschuwingsschot, een eenvoudige prooi voor de Goirlese keeper. Enkele minuten later is Niels Nieuwesteeg wel succesvol. Vanaf randje zestien vindt Niels de verre hoek en zet Almkerk op voorsprong, 0-1.

Pogingen van Jelle Stalenhoef (over) en Daan van der Leun (redding keeper met de voet) troffen geen doel. Deze momenten tonen wel aan dat er sprake is van eenrichtingsverkeer. Een kopbal van Daan van der Leun treft wel doel, helaas wordt de treffer afgekeurd vanwege buitenspel.

Nog altijd binnen de eerste twintig minuten wordt de voorsprong verdubbeld. Een corner “blijft hangen”. Steven Molenschot, voor het eerst sinds langere tijd weer terug in de basis, schiet de bal hard en droog tegen de touwen, 0-2.

ONVERWACHTE OMMEKEER

Na ruim een half uur spelen staat Almkerk op een terechte voorsprong en er lijkt geen vuiltje aan de lucht. Het laatste deel van de eerste helft kruipt VOAB iets meer uit haar schulp. De eerste de beste mogelijkheid voor de thuisclub is direct raakt. Ongelukkig balverlies van Almkerk op het middenveld leidt tot een schietkans voor de VOAB-spits. Keeper Dennis van Duin kan het schot nog wel keren maar is kansloos op de rebound, 1-2. Dit is tevens de ruststand.

Direct na rust blijkt de thuisploeg uitermate effectief. De tweede mogelijkheid van de wedstrijd voor VOAB levert ook het tweede doelpunt op. Een hoge bal wordt door de Almkerkse defensie niet lekker weggekopt. De afvallende bal komt exact in de voeten van een VOAB-speler, deze aarzelt niet en schiet snoeihard binnen, 2-2.

Gezien het overwicht in de eerste dertig minuten van de wedstrijd, mag deze tussenstand zowel verrassend als teleurstellend worden genoemd. Almkerk moet weer opnieuw beginnen om het verschil te maken, tegelijkertijd moet nu worden opgepast om niet “het deksel op de neus te krijgen” en zonder punten huiswaarts te gaan.

TOCH NOG DE WINST

Halverwege de tweede helft wordt de wedstrijd beslist. Een lange bal van Almkerk belandt tussen de laatste linie en de Goirlese keeper. De VOAB-doelman komt uit, maar is net te laat. Lucas Ligtvoet omspeelt de goalie, kapt nog even naar zijn “goeie been”, en schiet dan binnen. Almkerk staat weer aan de leiding, 2-3.

Het restant van de wedstrijd speelt Almkerk zonder al te grote problemen uit. Echte kansen krijgt de thuisploeg niet. VOAB krijgt nog één mogelijkheid, een kopbal uit een vrije trap gaat naast. Zo neemt Almkerk de 3 punten mee naar huis. Hoewel de blauwwitten het zichzelf onnodig moeilijk hebben gemaakt, is over de hele wedstrijd gezien de overwinning een terecht resultaat.

SMETJE

In de slotfase van de wedstrijd werd Niels Nieuwesteeg langdurig vastgehouden. Hij rukte zich nogal abrupt los van zijn tegenstander. De scheidsrechter interpreteerde dit als ruw spel van Niels, laatstgenoemde ontving hiervoor een rode kaart. Deze kaart was een smetje op de vreugde die de overwinning (uiteraard) met zich meebracht.

VOORUITBLIK, PROGRAMMA

Door de overwinning komt er een eind aan de reeks van mindere resultaten. De komende wedstrijden worden dan ook met vertrouwen tegemoet gezien. De eerstvolgende wedstrijd is aanstaande zaterdag (thuis, 14.30u) tegen Sparta’25. Tegen deze tegenstander heeft Almkerk nog iets goed te maken na het verlies in de openingswedstrijd van deze competitie. Alle supporters zijn welkom om het eerste elftal te steunen in de jacht op drie punten tegen de gasten uit Beek en Donk.