ALMKERK VERLIEST, BLIK VOORUIT

In de laatste reguliere competitiewedstrijd van dit seizoen is Almkerk tegen een nederlaag aangelopen bij SV TOP uit Oss. Voor de blauwwitten stond niets meer op het spel. Almkerk eindigt deze competitie op de derde plaats en start volgende week de nacompetitie om promotie naar de vierde divisie. Ondanks de 5-2 winst degradeerden de gastheren.

VEEL WISSELINGEN IN OPSTELLING

Bij Almkerk zijn er ten opzichte van de laatste wedstrijden veel wijzigingen doorgevoerd. De eerste oorzaak is een volle ziekenboeg. Niels Nieuwesteeg en Lucas Ligtvoet zullen helaas voor langere tijd ontbreken op het wedstrijdformulier, beide mannen wordt een spoedig herstel gewenst.

Ook de niet fitte Steven Molenschot en Falk van Sluisveld zouden zekerheidshalve tegen SV TOP niet op het veld verschijnen.

De “op scherp” staande Daan van der Leun werd ook aan de kant gehouden.

Tenslotte werd reservekeeper Bjorn in ’t Veld beloond met een basisplaats voor zijn bewezen diensten als wisselkeeper in het afgelopen seizoen.

EVENWICHT IN EERSTE HELFT

SV TOP krijgt de eerste kansen, toch zijn het de bezoekers die op voorsprong komen. Een door Nick Kant genomen vrije trap wordt bij de tweede paal binnengetikt door Luuk van der Leun. Hij brengt halverwege de eerste helft zijn ploeg op 0-1.

Enkele minuten later komt een bal ongelukkig op een Almkerkse arm. De toegekende strafschop wordt benut. Zo staan de ploegen weer op gelijke hoogte, 1-1.

In de laatste minuten voor rust houdt Bjorn in ’t Veld zijn team in de wedstrijd met een prima redding.

Aan de andere kant verliest de keeper van SV TOP in de blessuretijd de bal aan Dominique Mahu. Helaas is de aanvaller zijn oriëntatiegevoel kwijt waardoor hij zijn ploeg niet op voorsprong weet te zetten.

Ruststand 1-1

BLIK OP VOLGENDE WEEK

In de eerste helft zijn er drie gele kaarten uitgedeeld aan Almkerkse spelers. Met het risico op een eventuele tweede kaart, en dus een schorsing voor volgende week, werden alledrie de “gele” spelers in de rust gewisseld.

Enkele minuten na rust werden ook nog twee spelers met lichte klachten uit voorzorg gewisseld zodat zij volgende week optimaal fit aan de start kunnen verschijnen.

PIJNLIJK VERLIES IN TWEEDE HELFT

Zoals beschreven was de laatste kans voor de pauze voor Dominique Mahu. Diezelfde speler krijgt ook de eerste grote mogelijkheid na rust. Vrij voor de keeper weet hij niet te profiteren, zijn schot gaat naast het doel.

Daarna is (mede door alle wisselingen bij de gasten) SV TOP de bovenliggende partij. Het is enkele keren te danken aan goed keeperswerk van Bjorn in ’t Veld dat SV TOP niet scoort.

Tussen minuut 56 en 60 gaat het dan helemaal mis. Allereerst scoort SV TOP de 2-1. Als Almkerk net op achterstand is gekomen, moeten de blauwwitten met tien man verder. Invaller Maxwell Boateng ontvangt een rode kaart na een overtreding. Tot overmaat van ramp valt direct daarna Danilo Kros geblesseerd uit. Aangezien alle wissels zijn verbruikt, speelt Almkerk het laatste half uur met negen tegen elf.

Ondanks hard werken en veel inzet kunnen de bezoekers dit niet “dicht houden”. Uiteindelijk loopt de teller op tot 5-2. Het Almkerkse doelpunt wordt gescoord door Dominique Mahu.

EINDSTAND

Almkerk eindigt dit seizoen op de unieke derde plaats in de eerste klasse. Het is de allerhoogste klassering in het bestaan van de vereniging sinds de oprichting in 1945.

Almkerk heeft deze jaargang 10 wedstrijden gewonnen, 7 keer gelijkgespeeld en 7 keer verloren. Het team scoorde 50 doelpunten en kreeg er 40 tegen.

PROGRAMMA NACOMPETITIE

Aanstaande zaterdag 1 juni speelt Almkerk een uitwedstrijd tegen VELO. Deze vereniging uit Wateringen eindigde in hun (Haagse) eerste klasse op de derde plaats.

Als Almkerk deze eerste ronde van de nacompetitie wint, dan speelt Almkerk woensdagavond 5 juni uit bij SHO in Oud-Beijerland.

Zaterdag 8 juni kan Almkerk dan op neutraal terrein de promotie definitief bewerkstelligen.

Het eerste elftal kan alle steun van het publiek goed gebruiken in de jacht op promotie! Heel graag tot ziens langs de lijn in de komende wedstrijd(en)!